Gläjde och grannlåt – missa inte Karin Ferner i Rättvik i sommar!

På lördag öppnar en stor utställning med Karin Ferner igen, hon har ett produktivt år den folkkära och kära folkkonstnären. I höstas en bejublad utställning på Hemslöjden i Skåne, och nu är det Rättviks konsthall som får ta del av en rad nygjorda arbeten av Karin, detta är en fortsättning på det arbete hon visade i Landskrona. Här har hon blandat textila kreationer, silversmycken, pappersklipp och skulpturer, det mesta i återbrukat material.

Jag är så glad över möjligheten att få visa upp dessa bilder, då bredden i hennes konstnärskap blir så tydlig. Utställningen som öppnar på konsthallen imorgon heter Glädje och grannlåt, och har undertiteln – en sansad återbruksyra med smycken och objekt.

Verket heter Kattöga och är gjort av Karin Ferner, aktuell med en utställning i Rättvik som öppnar i helgen. Hon säger: "Det jag jobbat mycket med nu är att smycka. Inte enbart med regelrätta silversmycken utan med vad som helst som känns vackert eller spännande." (Foto Kurbits)

Verket heter Kattöga och är gjort av Karin Ferner, aktuell med en utställning i Rättvik som öppnar i helgen. Hon säger: “Det jag jobbat mycket med nu är att smycka. Inte enbart med regelrätta silversmycken utan med vad som helst som känns vackert eller spännande.” (Foto Kurbits)

Klackmattekrage med gamla svartvita dräktband och en måttlig brosch, säger Karin om detta arbete, som alltså finns att se i Rättvik. (Foto Karin Ferner)

“Klackmattekrage med gamla svartvita dräktband och en måttlig brosch”, beskriver Karin detta verk.  (Foto Karin Ferner)

Här har Karin Ferner arbetat mycket med tematiken återbruk, något som ju å ena sidan är allra högsta mode i form av ett samhälle som behöver ställa om, och något som ju i allra högsta grad är en mycket naturlig del i slöjdens och folkkonstens själ och kärna. Att arbeta med omställning, återvinning och hållbarhet är liksom detsamma som att arbeta med slöjd och folkkonst vill jag säga.

"Näver again” brudkrona i näver och bleckplåt av Karin Ferner, på plats i utställningen i Rättviks konsthall från och med imorgon. (Foto Karin Ferner)

“Näver again” brudkrona i näver och bleckplåt av Karin Ferner, på plats i utställningen i Rättviks konsthall från och med imorgon. (Foto Karin Ferner)

Detta är Karin väl medveten om också och det är roligt hur hon så obehindrat rör sig mellan genrer, materialval och uttryck – fritt formas dräkten som utgångspunkt, ofta med ett silverarbete som kronan på verket, eller garnbollarna, eller festkragen, traditionens bruk av delar från förr samsas med så många spännande materialval. Här samsas reflexband (varseldräkten får en helt ny innerbörd!) tallbarr i plast, papperssugrör och lappar från tvättråd och streckkoder som alla blir naturliga delar i det kontrasterande och värdefulla blinget, silvret, som ju är Karins återkommande kärnmaterial som silversmed.

Blixtlåskorsett och Knyppelkrage, gjorda av Karin Ferner. "Det blir nästan som lokalproducerade råvaror, blixtlåsen är inköpta på Erikshjälpen och knyppelpinnarna är från Myrorna i Borlänge. Allt finns här bara man ser det! Ofta sätter det min dagsagenda när jag hittar något spännande". (Foto Karin Ferner)

Blixtlåskorsett och Knyppelkrage, gjorda av Karin Ferner. “Det blir nästan som lokalproducerade råvaror, blixtlåsen är inköpta på Erikshjälpen och knyppelpinnarna är från Myrorna i Borlänge. Allt finns här bara man ser det! Ofta sätter det min dagsagenda när jag hittar något spännande”. (Foto Karin Ferner)

Ögonfröjd och papperskrage, fångade och gjorda av Karin Ferner. (Foto Karin Ferner)

Ögonfröjd och papperskrage, fångade och gjorda av Karin Ferner. (Foto Karin Ferner)

Hon är samtida, politisk och tydlig i tankar om just klimatkris, konsumtion och kritik kring överkonsumtion, samtidigt som hennes verk aldrig tappar den estetiska aspekten, där själva smyckandet är och förblir en viktig del. Karin Ferners arbeten går att bära, har uppgift att smycka, dekorera och i den formen också väcka uppmärksamhet.

Sammansatta streckkoder med tankar om konsumtion i kombination med lappat och återbrukat. Verket kallar Karin Nyanser av gult, då hon själv aldrig varit förtjust i gult och behövde göra upp med färgen. "Nu har jag förlikat mig med den. Skönt! " säger hon. (Foto Karin Ferner)

Sammansatta streckkoder med tankar om konsumtion i kombination med lappat och återbrukat. Verket kallar Karin Nyanser av gult, då hon själv aldrig varit förtjust i gult och behövde göra upp med färgen. “Nu har jag förlikat mig med den. Skönt! ” säger hon. (Foto Karin Ferner)

Ett delikat arbete - pappersklippet har Karin monterat på plats i utställningsrummet, här har hon dock satt ihop det för att fota. Så rasande elegant, eller hur?! (Foto Karin Ferner)

Ett delikat arbete – pappersklippet har Karin monterat på plats i utställningsrummet, här har hon dock satt ihop det för att fota. Så rasande elegant, eller hur?! (Foto Karin Ferner)

Det är ett nöje att få kommunicera med Karin, som gärna berättar i mejlade ord, historier och berättelser om hur verken kommer till, hur hon tänker när hon samlar eller sätter samman. Alltid finns där en historia av något slag, och det är ju också därför hennes verk har sådan närvaro och själ. Ett av de sista mejlen med bilder som kom var från själva utställningsbyggandet, där Karin och hennes man hade byggt ihop verken i en helhet.

– Tänkte på att jag inte berättat om allt annat än provdockor, det finns ju fina historier om återbruk i de andra grejorna också. De små rödhättorna till exempel.

Mobilen Flickornas ringdans, de röda hättorna som blev tvättade lite för häftigt bildar blickpunkt i Karin Ferners utställning. (Foto Karin Ferner)

Mobilen Flickornas ringdans, de röda hättorna som blev tvättade lite för häftigt bildar blickpunkt i Karin Ferners utställning. (Foto Karin Ferner)

– Jag kallar takmobilen ” Flickornas ringdans”. De små hättorna var tänkta av någon att skänkas till Leksands kulturhus museiavdelning, men givaren tänkte att de borde vara rena när de överlämnades. Sagt och gjort de hamnade i för varmt vatten och i tvättmaskinen, var på de tappade allt, färg, form och foder. Men rena var de så de överlämnades till Kulturhuset, som inte ville ha dem på grund av detta. Då sa givaren: då får ni kasta dem. Så en dag när jag ställde ut där fick jag frågan om det var något jag på något vis kunde använda mig av. Sedan har kassen med rödhättor blivit stående hos mig några år. Med hjälp av hönsnät och mycket fixande har äntligen några av de små hättorna fått nytt liv och börjat dansa i taket på utställningen.

Reflexdräkt från Leksvik eller Rättsand, för kvällsbruk. Ett ypperligt komplement för mörka kvällar då en vill bära dräkt, eller hur? (Foto Karin Ferner)

Reflexdräkt från Leksvik eller Rättsand, för kvällsbruk. Ett ypperligt komplement för mörka kvällar då en vill bära dräkt, eller hur? (Foto Karin Ferner)

Nygamla dalmålningar som också de pryder sin plats i utställningen. Karin säger så här:

På 70 och 80-talet var det populärt att gå kurs och måla kurbits. Resultaten var inte alltid i paritet med entusiasmen. Nu har det gått en fyrtio femtio år sedan dess och nu hamnar de på loppisarna. Sådana ” dalmålningar” har jag samlat i några år. Tiden var mogen att använda dem som collagebakgrund. En del har jag bara blingat upp med glitter och andra har fått mera kvinnlig representation. En del har fått tomtemasker och andra ”nödvändiga” tillägg. Jag tycker att jag tagit dem in i tiden och förlängt livet på de stackars målningarna. Jag kallar dem ” Nygamla dalmålningar”.

Och ja, vad sägs? En ganska ståtlig samling hon visar eller hur? (Foto Karin Ferner)

Och ja, vad sägs? En ganska ståtlig samling hon visar eller hur? (Foto Karin Ferner)

Återbrukstanken är central i utställningen Glädje och grannlåt. Här är verket Hjortklänning förstås med ett ”Handhjort smycke”. (Foto Karin Ferner)

Återbrukstanken är central i utställningen Glädje och grannlåt. Här är verket Hjortklänning förstås med ett ”Handhjort smycke”. (Foto Karin Ferner)

Utställningen Glädje och grannlåt – en sansad återbruksyra med smycken och objekt, av Karin Ferner visas på Rättviks konsthall från och med imorgon, 15 juni, fram till 8 september. Imorgon finns konstnären på plats under vernissagen så passa på att besök utställningen och träffa Karin för att höra mer om hennes fantastiska arbete.

För oss som inte kan vara med under morgondagen kommer ytterligare några av de bilder jag fått av Karin här:

Silverkrage och lingonkrans. (Foto Karin Ferner)

Silverkrage och lingonkrans. (Foto Karin Ferner)

Grankrona och silversmycken, Änglavakt. (Foto Karin Ferner)

Grankrona och silversmycken, Änglavakt. (Foto Karin Ferner)

Tofshjärta. Ingår i utställningen Glädje och grannlåt, av Karin Ferner. (Foto Karin Ferner)

Tofshjärta. Ingår i utställningen Glädje och grannlåt, av Karin Ferner. (Foto Karin Ferner)

Klackmattekrage med röda dräktband. (Foto Karin Ferner)

Klackmattekrage med röda dräktband. (Foto Karin Ferner)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...