Skönhet för alla i nytt ljus med Kurbits

Förra veckan öppnade utställningen Skönhet för alla i nytt ljus på Hallwylska museet. Det är en utställning som rör sig under hela 1900-talet, genom ögonen på Ellen Keys ideal, idéer och bitvis samtid. Alla ni som varit på Hallwylska palatset vet att det ju i mångt och mycket är tvärtemot nästintill det som Ellen Key förespråkade, ljus, luft, möbler med funktion, och inte minst – hennes tankar om ett nytt socialt och demokratiskt samhälle.

Där von Hallwyls representerar det besuttna borgerskapet står Key för något modernt och framtida.

Ellen Key säger det som det är...i den nyligen öppnade utställningen Skönhet för alla i nytt ljus, på Hallwylska museet i Stockholm. (Foto Kurbits)
Ellen Key säger det som det är…i den nyligen öppnade utställningen Skönhet för alla i nytt ljus, på Hallwylska museet i Stockholm. (Foto Kurbits)

Detta är utgångspunkten i en fin utställning som tydligt rör sig genom historien i avgränsande rum, mitt i palatset. Här har man byggt upp Ellen Keys Strand i det första rummet, och gör nedslag i den engelska Arts&Crafts-rörelsen och Karin och Carl Larssons Sundborn för att så småningom landa i ideal kring DIY och hur vi ser på dessa ljusa och fräscha ideal idag.

Vem är det som gör själv, varför gör vi så och hur ser det ut när vi gör det? Detta är frågor som vi alla besvarar i det sista rummet – för jepp, både Kurbits och min bok är med i utställningen!

Inlägg från Kurbits representerar i utställningen DIY-kulturen och hantverket så som det diskuteras och visas i samtiden.  Mina inlägg med Ulrika Roslund Svensson, Återbrukshyttan och Tor Cederman ingår. (Foto Kurbits)
Inlägg från Kurbits representerar i utställningen DIY-kulturen och hantverket så som det diskuteras och visas i samtiden. Mina inlägg med Ulrika Roslund Svensson, Återbrukshyttan och Tor Cederman ingår. (Foto Kurbits)

Ellen Key formulerade tankarna om vardagens skönhet i Skönhet för alla, den publicerades i Studentföreningen Verdandis skriftserie 1899 i en tid då folket skulle fostras i god smak, skönhet i hemmet blev ett viktigt redskap i kampen för ett bättre samhälle. Skriften kom att bli rättesnöre för dessa nya ideal och diskuterar inte bara hemmets inredning, utan också bostadsfrågan, kvinnornas och barnens situation.

Skönhet för alla i nytt ljus gör nedslag i vad Ellen Key ansåg riktigt och modernt, Arts&Craftsrörelsen såg hon som samtida och framtida utifrån estetik och moderna stilideal  men också i ett samband mellan skönhet och godhet, form och funktion, liksom makarna Larssons Sundborn, som också var förebilder för modernt inredningsideal.

Mönstervärldar från bland annat William Morris, här i tapeter från Engelska Tapetmagasinet. Ellen Key inspirerades mycket av brittiska Arts&Craftsrörelsen. (Foto Kurbits)
Mönstervärldar från bland annat William Morris tapeter från Engelska Tapetmagasinet, Ellen Key inspirerades mycket av brittiska Arts&Craftsrörelsen. (Foto Kurbits)

Ellen Key hade en stark samtida röst, och i utställningen har man tagit fasta på den – det är nästan vad jag gillar bäst – citaten och hennes tips går som en röd tråd. De välfyllda utställningsrummen känns ombonade och inbodda med en Keysk anda.

Ellen tipsar. Fixa stilen med färg - något som lätt skulle kunna ingå i vilken samtida inredningstidning som helst, eller hur? (Foto Kurbits)
Ellen tipsar. Fixa stilen med färg – något som lätt skulle kunna ingå i vilken samtida inredningstidning som helst, eller hur? (Foto Kurbits)

Utställningen är insprängd mitt i ett antal rum i fil i det Hallwylska palatset, mitt emot korridoren av utställningsrum tronar Wilhelmina von Hallwyls sovrum om jag inte minns helt fel. Det gör utställningen till en riktig rolig och intressant stilkrock, något som förstås är hela utställningens idé.

Förmaket till utställningen består exempelvis av ett Norrgavelmöblemang, vilket ger en vink om vad som komma skall, och väl inne i utställningsrummen blir det krockarna som blir behållningen. Eftersom de av utrymmesskäl renodlats och dragits till sin spets förstås.

Karin och Carl Larssons rum, med möblemang inlånat från Sundborn, för att förtydliga Ellen Keys tankar om ett nytt socialt och demokratiskt samhälle och att den utvecklingen började i hemmet. (Foto Kurbits)
Karin och Carl Larssons rum, med möblemang inlånat från Sundborn, för att förtydliga Ellen Keys tankar om ett nytt socialt och demokratiskt samhälle och att den utvecklingen började i hemmet. (Foto Kurbits)

Det är alltså rösten från Key som är sammanhållande i utställningen, här har man också kompletterat med andra röster – nutida konstnärer och forskare har fått kommentera det nya ljuset, det som alltså har med vår samtid att göra. Hur står sig Ellen Keys tankar idag? Det är intressanta ingångar som också finns att läsa i utställningen.

Och det är också där vi landar i utställningens sista rum där Catti Brandelius video Ellen Key och citat ur Fredrik Lindströms och Henrik Schyfferts föreställning Ljust och fräscht sätter stämningen.

Delar ur  Kristina Schultz Lindbergs verk 100 dagar av behov och begär finns med, liksom verk av designgruppen Lith Lith. (Foto Kurbits)
Delar ur Kristina Schultz Lindbergs verk 100 dagar av behov och begär finns med, liksom möbler från formgivarna Lith Lith Lundin. (Foto Kurbits)

Delar ur Kristina Schultz Lindbergs verk 100 dagar av behov och begär syns i utställningen, där hon tillverkat allt som hon och hennes familj behöver, jag skrev om det häromdagen. Liksom möbeltillverkarna Lith Lith Lundin, som gör riktigt lokalt och hållbart producerade möbler. Även keramikern Kenneth Williamsson är med i utställningen med sitt kärl ur en finservis för ett äldreboende för tidigare hemlösa.

Kurbits och Gerillaslöjdens hörn, i förgrunden Kennet Williamssons fina keramik. (Foto Kurbits)
Kurbits och Gerillaslöjdens hörn, i förgrunden Kennet Williamssons fina keramik. (Foto Kurbits)
Fredrik Lindström och Henrik Schyffert säger som det är...ur föreställningen Ljust och fräscht. (Foto Kurbits)
Fredrik Lindström och Henrik Schyffert säger som det är…ur föreställningen Ljust och fräscht. (Foto Kurbits)

Hallwylska knyter alltså ihop säcken kring Skönhet för alla med nya ingångar i samtida exempel:

I utställningens sista rum, nutiden, tas dagsaktuella frågor i ämnet upp som knyter an till dem vid sekelskiftet 1900. Det Hallwylska palatset representerar ett äldre stilideal, 1880-talets tongivande esteter uttryckte intresse för det besuttna borgerskapet. Det äldre stilidealet står i bjärt kontrast till Ellen Key och tankarna om ett nytt socialt och demokratiskt samhälle.

Det är roligt att få vara med i ett sådant sammanhang, diskussionerna om samtida stilideal och samhällsideal ser olika ut, kontrasterna mellan 1800-talets borgerskap, 1900-talets modernisering av hemmet och 2000-talets vurm för DIY och hantverk med personlig känsla och stil är stora. Skönhet för alla i nytt ljus finns att se på Hallwylska museet fram till 30 april, läs mer om utställningen här.

Ett utdrag ur kapitlet om DIY finns med, ur min bok Gerillaslöjd, garngraffiti, DIY och den handgjorda revolutionen. (Foto Kurbits)
Ett utdrag ur kapitlet om DIY finns med, ur min bok Gerillaslöjd, garngraffiti, DIY och den handgjorda revolutionen. (Foto Kurbits)

1 comment

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *