Okej, för ett par veckor sedan visade jag er det här arbetet, som då var i sin linda. Jag utlovade också en bild på färdigt resultat. Halv två en fredag eftermiddag på Sergels Torg med Kulturhuset i ryggen gav jag mig så i kast med denna något läskiga utmaning.
Det var Sarah Corbett från brittiska Craftivist Collective som bjudit in mig i att vara med i deras pågående kampanj – att protestera mot de dåliga arbetsförhållandena för kvinnor som arbetar i klädtillverkningsfabriker, i Bangladesh mer exakt denna gång, apropå den olycka som skedde där i våras. En fabrik med främst kvinnliga arbetare rasade samman och mer än tusen offer skördades, läs mer om olyckan här.

Den här kampanjen, som är en del i den större Love fashion hate sweatshops, går ut på att protestera mot de stora företag som tillverkar sina kläder i fabriken med omnejd. Att få dem att ta sitt ansvar vad gäller upprustning och modernisering av lokaler, men också att få dem att se över arbetsförhållanden och arbetsmiljö i stort. Att ha en fabrik som bokstavligen rasar tycker jag tyder på ett mycket svagt underhåll.
Detta protesterade jag mot genom att brodera Craftivist Collectives Mini protest banner, där budskapet och fakta är hämtade från kampanjen. Den här bilden har nu skickats in till det brittiska kollektivet och kommer att ingå i en större global protest. Så – förhoppningsvis har folk som passerat Sergels Torg kunnat ta del av mitt budskap. Och så kan ni här ta del av det digitalt. Men tanken är alltså också att denna enskilda akt också kommer att vara med bland andra aktörer på samma tema.
Det är så craftivisterna jobbar, att med händerna formulera sina budskap och protestera mot oangelägenheter som de anser vara fel. Att blanda politik och handarbete är ett sätt att påverka världen enligt dem.

Jag valde att sätta upp min broderitagg så offentligt jag kunde, med närliggande Drottninggatan i åtanke. Vi har inte riktigt samma butiker här som man i England vill utöva påtryckning på (förutom GAP, Bennetton och Mango, den sistnämnda skymtar man ju faktiskt skymtar i min bild). Men min tanke var mer att lämna ett spår bland förbipasserande konsumenter.
Bakom kampanjen Love Fashion Hate Sweatshops ligger organisationen War on want, som kämpar mot globala orättvisor och global fattigdom. Här är deras information om kampanjen och en lista på de butiker som kampanjen riktar sig mot.
Heja, heja! Både ett angeläget tema och en utsmyckning i samhället!!
Charlotta