Ny butik för gör det självarna

Nu har jag gått och grunnat på den här butiksskylten ett tag, till och med surfat lite för att se vad som har dolt sig bakom pappen i butiken. Äntligen har då Material öppnat, ny butik på Östgötagatan i Stockholm, i samma regi visade det sig, som den klassiska järnhandeln Wirströms på Folkungagatan.

Precis som det eminenta butiksnamnet avslöjar säljer de allsorts material till ditt eget hemmabyggande. Kork på metervara, plywoodskivor, brädor som går att bära hem, kapade i lätthanterliga längder, flirtkulor, piprensare…armeringsjärn och hönsnät. Bubbelplast…mdf-board. Det är alltså en järnhandel som ligger bakom detta, inget finlir à la Panduro, inget estetiskt krav à la hemslöjdsbutik. Och inget pretto á la Kreatima. Bara rent material.

Jag tycker det är ett tydligt tecken i tiden att en sådan här butik öppnar just nu. Julhandeln går trögt, folk vill inte längre konsumera, och enligt rådande ekonomiska läge är det säkert också så att folk inte kan handla som förr. Men främst tror jag att det beror på att lusten att göra själv är så överväldigande stark som trend just nu. Häromveckan träffade jag en journalistkollega, som verligen inte utmärkt sig tidigare för att vara den händiga typen. Han deklarerade att han i år skulle göra alla sina julklappar själv. Jag frågade honom hur det kommer sig att han väljer att göra det just i år (för det var något som han skulle göra för första gången) varpå han svarade “hur svårt kan det vara? Barnen får träleksaker och så har jag riggat symaskinen i källaren.” På ett ungefär. Jag bara älskar den attityden och den attityden verkar vara mer befäst nu än på länge, det blir ett statement att åstadkomma något själv. En identitetsmarkör – “jag är en sån som gör själv.”

Och sådana som vill göra själva behöver material. Panduro, hemslöjdsbutikerna och konstnärshandlarna är nischade för sina kunder – kan butiken Material leva på sin presumtiva kundkrets? Jag tror det, vad tror du?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...