I veckan passerade jag Blås&Knåda i Stockholm och kunde därför få möjlighet att se Eva Zethraeus fantastiska arbeten igen. Jag var och hälsade på henne i hennes ateljé förra året, se här, och det var ett så intressant möte. Hon arbetar så hängivet och samtidigt så experimentellt, det gör mig nyfiken. Drivkraften i att undersöka, testa nytt och i och med det inte vara säker på vart man hamnar eller hur resultatet blir, i kombination med en stark önskan om att uttrycka och förmedla, att få till något resultat så att säga. Alltid spännande balansgång tycker jag.
Eva Zethraeus har det också i dessa verk, hon arbetar vidare med sin porslinslera som hon drejar och sätter ihop, här med detaljer i platina, koppar och platinadekal läser jag på att det är. Som vanligt i sitt arbete är hon noggrann, metodisk verken byggs upp långsamt, Eva arbetar parallellt med verk samtidigt, låter dem vila och tar upp arbetet igen.
Det gör också att hennes undersökande är pågående, experimenterandes former hämtar hon från naturen och universum, tidigare mycket med fokus på koraller, kristaller, fröer, och just nu även Fibonacci-sekvenser som relateras till det gyllene snittet. Superspännande referensramar med materialet porslin och keramikerns ingång i det taktila, eller tredimensionella, skulpturala tänker jag.
Det är inte bara formerna i allt sitt organiska uttryck som fascinerar, utan också Evas färger, vi pratade en hel del om det när vi sågs förra året minns jag, det är intressant och lite plågsam process berättade hon, då mycket också kan gå fel. Hennes sätt att glasera är väl utprovat, hon är metodisk i sitt utforskande och får med hjälp av noggranna blandningar fram de mest magiska färger. Hennes sätt att arbeta har förfinats genom åren, hon behärskar materialet till fullo och röner stor uppmärksamhet för utförandet, formerna och inte minst färgerna här hemma och internationellt.
De blågrönaturkosa nyanserna kännetecknar hennes verk och det är spännande att följa skiftningarna, speciellt den soliga dag jag besökte galleriet – verken bjöd på en riktig swow, med sina skiftningar och också med inblandningen av platina och koppar här och där.
Blir du nyfiken på hur hon arbetar? Här är en superfin film från hennes ateljé på Konstepidemin i Göteborg, där inte bara Eva berättar om sitt arbete utan också visar en hel del.
Utställningen Inre natur pågår fram till 27 april, gå och se om du har möjlighet!