Det är sannerligen en vecka i craftivismens och gerillaslöjdens tecken, det finns annat för mig att skriva om här också, men just nu rullar det på i hög fart kring min bok, med intervjuer, samarbeten, föreläsningar och boksigneringar – det är förstås fantastiskt att få vara med om!
Sarah Corbett var alltså här i Stockholm, bland annat med anledning att ge en föreläsning på Beckmans i tisdags. Det gjorde hon med den äran med kring 90-talet åhörare på plats. Vi fick lyssna på hennes egen ingång till craftivismen, hennes metoder att jobba med främst broderiet som katalysator för att åstadkomma politisk förändring. Hon väcker mycket tankar och inspirerar i det mesta hon gör och säger kring craftivismen.
Jag har alltså haft nöjet att få visa henne runt i veckan, och i måndags besökte vi Handarbetets Vänners pågående jubileumsutställning. Sarah och jag fick finfin guidning runt i huset, verkligen som pricken över i:et för att förstå mångsidigheten i Handarbetets Vänners verksamhet, där man alltså både har årskursundervisning, kortkursundervisning, galleriverksamhet som man numera kommer att öppna upp ännu mer, samt förstås det anrika HV Ateljé, konstsömnad för all sorts offentlig utsmyckning och broderier.
Dock var nog en av de stora attraktionerna för oss det mäktiga baneret från 1911, det som efter utlyst tävling gjordes i Handarbetets Vänners ateljé, efter ganska grov moderering. Ursprunget till detta baner för International Woman Suffrage Alliance var i guld och prytt med en solsymbol och med text ”Votes for Women”. Vi lär oss att det var komponerat av konstnären Eivor Hedvall och att det vann den internationella tävlingen vid International Women Sufrage Alliance (IWA) kongress i London 1909. Ateljén vid Handarbetets Vänner fick uppdraget att göra banéret, men när det stod färdigt två år senare kom det inte alls att se ut som forslaget. Brodöserna i Stockholm ansåg att det krävdes större åthävor, ett mer luxuöst utförande samt ett kraftfullare uttryck.
Än idag är detta IWA:s officiella banér, det används och flyttas över världen när ordförandeländer växlas. Just nu hör banéret hemma i Grekland, även om det alltså fått respit att resa till Stockholm för att ingå i Handarbetets Vänners 140-årsjubileumsutställning.
Det känns lite orättvist att i samma andetag också nämna övriga verk i utställningen, eftersom vi ju så tydligt hade detta för ögonen, men jag passar ändå på att rekommendera ett besök, utställningen finns att se oktober ut. Här finns tre textila nedslag i offentlig och politisk miljö, verk som på något vis kommenterar och aktualiserar vikten av både Handarbetets Vänner som bas i och med att verken är gjorda där, men också vikten av offentlig textil utsmyckning i stort. Alla tre verk är utvalda ur Handarbetets Vänners historia med anknytning till kvinnlig rösträtt och frågor om demokrati.
Siri Derkerts offentliga utsmyckning, gobelängen ”Vi-we-nous” från 1963 har hängt som en ridå i en gymnasieaula på Lidingö, det föreställer ett självporträtt av konstnären tillsammans med August Strindberg. Och den samtida konstnären Åsa Cederqvists verk ”The expectation, devotion and the ambivalence of being penetrated and born – again”från 2010 som undersöker kvinnlig sexualitet med tydliga blinkningar bland annat till 70-talets feministiska konst. Ett helt århundrade i tre verk alltså. Jag gillar det avsmalnade perspektivet, och att det faktiskt går att lyfta en 140-årig historia genom tre starka nedslag.
Att få rundvisning i Handarbetet Vänners vindlande lokaler, med möjlighet att se lektionssalar med alla dessa vävstolar (!) ända ner till labbet längst ner där elever i vita labbrockar färgade garn med millimeterprecision, till att få klättra ända längst upp i huset till HV Ateljé var en upplevelse.
Ateljén visade smakprov på sin mångåriga historia av briljanta samarbeten med konstnärer, textilkonstnärer och institutioner, just denna dag arbetades det på en textil skulptur till en kommande utställning, renovering av kyrkotextilier, samt på en rad flaggor. Tack för besöket Handarbetets Vänner, roligt att få se utställningen, men också hur ni har det.
Den öppna galleriverksamheten fortsätter, själva jubileumsutställningen finns att se oktober ut, sedan stundar omhängning. För aktuellt program, se här. Och här finns mer information om HV Skola, många inspirerande kurser och elevarbeten!
Den som vill följa Sarah Corbett i sin gärning (rekommenderas!) kan kolla alla de projekt hon gör tillsammans med sitt kollektiv, Craftivist Collective. Just nu är hon aktuell bland annat i samband med den pågående utställningen Disobedient Objects på V&A i London, där hon håller workshops i samband med utställningen.
Hon samarbetar också med studenter vid Royal School of Needlework just nu, samt genomför en rad olika kampanjer för att förbättra världen. Sarah är också väldigt aktiv i sociala medier, hon heter @craftivists i alla kanaler, Instagram liksom Twitter.