Handarbeta för en bättre värld!

13 svenska slöjdare från Ångermanland samarbetar med slöjdare från Ungern, Rumänien och Estland i projektet Inextex. (Foto Kurbits)
13 svenska slöjdare från Ångermanland samarbetar med slöjdare från Ungern, Rumänien och Estland i projektet Inextex. (Foto Kurbits)

Handarbeta för en bättre värld utropar Jönköpings läns museum apropå de två  kommande utställningar om samtida handarbete som de öppnar i september. Och det är också det jag predikar när jag får möjlighet att prata om den framtida och samtida slöjden – att göra själv är en identitesmarkör som säger något om vem vi är, Kurbitsläsaren känner igen mina tankegångar. Det är upplyftande att också fler tagit till sig och arbetar utifrån den tesen.

Nu gör vi det själva. Det har blivit populärare än någonsin att sticka, virka, snickra, laga, byta, återanvända och sy om. Förut skulle nästan allt vara köpt i affär och tillverkat på fabrik för att vara fint. Så är det inte längre. Det hemmagjorda har blivit modernt, läser jag ur pressmeddelandet från Jönköping.

Kurbits håller föredrag om samtida och framtida slöjd. (Foto Kurbits)
Kurbits håller föredrag om samtida och framtida slöjd. (Foto Kurbits)

Det var oerhört roligt att få en timme till förfogande att diskutera den framtida slöjden ur ett Kurbitsperspektiv med en positiv och engagerad publik i samband med tisdagens öppning av utställningen Inextex på Länsmuseet Västernorrland.

Jag tror att det är engagemanget som i allt högre grad kommer att bli ledstjärna för hur vi förhåller oss till världen framöver. Vi kan liksom inte låta bli när vi får andra referenspunkter och globala kontakter. Konsumera mindre, engagera dig mer  – gör själv! – är ju något som verkligen rotat sig som mantra av världens DIY-slöjdare. Att slöjden blivit politisk är också en bekräftelse på att slöjden engagerar fler och fler – genom handens arbete kan vi skapa revolution säger ju bland annat amerikanska Lisa Anne Auerbach; läs gärna hennes fantastiska blogg –The Little Red Blog about Revolutionary Knitting.

I Inextex kan man också se spår av återbruk, global inspiration och hur slöjdarna tagit del av historien för att göra något nytt. I projektet Inextex ingår slöjdare från Ungern, Rumänien, Estland och Sverige. Nu visas de 13 svenska deltagarnas arbeten upp, välgjorda välgenomtänkta produkter som kommer att ingå i projektets stora slututställning i Ungern i höst. Här är några snabbt tagna bilder som ger en känsla av hur de arbetat.

Projektet Inextex. (Foto Kurbits)
Produkter i projektet Inextex. (Foto Kurbits)
Porjektet Inextex. (Foto Kurbits)
Produkter i projektet Inextex. (Foto Kurbits)
Ulla Oscarsson från Jamtli i Östersund höll ett intressant föredrag om det röda och det blå i textilhistorien. (Foto Kurbits)
Ulla Oscarsson från Jamtli i Östersund höll ett intressant föredrag om det röda och det blå i textilhistorien. (Foto Kurbits)

Under tisdagens vernissage- och seminariekväll fick vi också lyssna till  Ulla Oscarsson, 1:a antikvarie på Jamtli museum i Östersund, hon pratade oerhört initierat om det röda och det blå genom textilhistorien och visade på det enorma arbete det innebär att framställa färg. Dessutom bjöd hon på spännande kunskap kring vad våra kläders färger haft för politisk innerbörd och symbolik.

Inextexutställningen finns att se på Länsmuseet Västernorrland till 21 juni och den internationella utställningen i Ungern börjar den 30 oktober.

Slöjdföremål som ingår i projektet Inextex. (Foto Kurbits)
Slöjdföremål som ingår i projektet Inextex. (Foto Kurbits)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *