Dags för Kurbits andra del i serien Just nu!(första inlägget hittar du här) Jag vet inte hur det är med dig, men jag är alltid nyfiken på vad duktiga konstnärer, formgivare, konsthantverkare och slöjdare har på gång. Hur arbetar de och vad händer när de inte har utställning eller syns överallt i media?
Johanna Törnqvist är utbildad kläddesigner, keramiker och bildterapeut, områden där hon varit verksam under många år. Till textilen återvände hon för ett och ett halvt år sedan. Hon är utbildad i Paris, där hon också bott och arbetat, i New York och i Japan. Idag bor och arbetar hon i Stockholm. Hon medverkar just nu i Röhsska museets Konstslöjdsalong i Göteborg med sina vackra halskragar, men har tidigare ställt ut i Stockholm, Norge, Paris och Köpenhamn. Mer information om Johanna finns på Konsthantverkscentrums hemsida.
Just nu arbetar jag med nya smycken där jag blandar band med kontrasterande material som återvunnet plast. Jag vill att det jag gör ska ha både ett yttre och ett inre uttryck. Mina halssmycken kan på ytan ses som något vackert. Men för den som vill eller kan ska det finnas en antydan om anknytning till något annat, som kontrasterar och/eller ifrågasätter. Den som bär mina smycken ska uttrycka något och göra intryck, yttre eller inre.
När min mormor gick bort hjälpte jag min mamma att rensa i hennes hus. Jag hittade massor av lådor och påsar med sparade papper, band, knappar, snörstumpar och presentband. De hade sparats länge men aldrig återanvänts. Alla band och knapparna var udda, avsprättade från gamla kläder, lakan, gardiner e.t.c. En dag satt jag och tittade på alla vackra band som var för korta att användas till något. Så föddes idén till mina halskragar.
Jag hade länge arbetat med keramik, men att arbeta med lera är som att ha en bebis, det krävs ständig övervakning och omsorg. När mina barn föddes var jag tvungen att hitta ett material som jag kunde arbeta med hemma, i liten skala och som kunde överges hur som helst och när som helst. Därför återupptog jag textil som material. Och just det är det bästa med mitt material; jag känner mig fri att arbeta när, var och hur jag vill.
Från en massa olika inspirationskällor som jag samlat på mig under åren. Traditionellt hantverk som finns i olika kulturer har alltid intresserat mig och deras samhörighet oavsett avstånd. Jag har länge varit bosatt i Paris och fransk kultur och musik inspirerar mig i mitt arbete. Själva resultatet kommer dock alltid från experimenterandet av olika materialkombinationer, jag kan inte skissa några idéer i förväg…
Berätta gärna något om din bakgrund, hur länge har du arbetat och hur började du?
Jag utbildade mig 1988-90 till kläddesigner på Studio Berçot i Paris (där jag också varit bosatt större delen av mitt vuxna liv). Förutom ett års arbete i Paris modevärld har jag senare utbildat mig och arbetat som keramiker och bildterapeut. Först för ett och ett halvt år sen började jag arbeta med textilt material igen.
Att få mer tid till mitt skapande och att utveckla mina idéer från halskragarna till att göra unika klädesplagg.