Formex i gör det självets tecken

Igår var Formex sista dag för den här gången, temat var Nordic Kicks med sammanfattande i ramsan ”något gammalt nånting nytt, någon lånat, nånting blått, något fått – oj vad jag fångade mycket blåa nyanser märkte jag. Mycket blått, blått och rött, blå-grönt. Men mitt besök den här mässan blev uppdelat och inte så sammanhängande som vanligt. Jag märkte också att jag fastnade i nya sorters montrar eller aktiviteter i år, och det har också att göra med att det fanns fler av dem – prova på, gör själv – i högre grad och en riktigt rolig utveckling.

Något gammalt något nytt...den här bonaden är definitivt ny, och väckte stort intresse från mig och andra - den heter Bienjedalie och är gjord av Jenny Wallmark. Placerad i inspirationsutställningen av Oddbirds. (Foto Kurbits)
Något gammalt något nytt…den här bonaden är definitivt ny, och väckte stort intresse från mig och andra – den heter Bienjedalie och är gjord av Jenny Wallmark. Placerad i inspirationsutställningen av Oddbirds. Till höger skymtar också fantastiskt fin keramik från Konsthantverkscentrums anslutna Mia Schnitzler. (Foto Kurbits)

Jag har också lagt märke till att jag numera tenderar att gå runt på mässan lite planlöst och inte lika strukturerat – mycket för att det finns allt fler att prata handgjort skapande med, vilket är rasande trevligt och intressant. Och viktigt! Att få koll på hur branschen ser på det handgjorda, hur marknaden ser ut och framförallt – vad det är vi har framför oss vad gäller just det småskaligt producerade och det handgjorda är nödvändigt. För det är förstås i de environgerna jag rör mig, men det vet ni ju vid det här laget.

Dying Craft Lab, Handarbetets Vänners workshops i shiboriteknik var välbesökta och populära under Formexmässan. (Foto Kurbits)
Dyeing Craft Lab, Handarbetets Vänners workshops i shiboriteknik var välbesökta och populära under Formexmässan. (Foto Kurbits)

I år tog jag mig iallafall tiden att ta mig runt på föreläsningar och alltså också – workshops! Ett av mässans tydligaste DIY-satsning var Handarbetets Vänners riktigt uppskattade monter Craft Dyeing Lab, med möjlighet att göra sin egen sjal i shiboriteknik. Besökarna fick snällt dra på sig både skyddsrockar och gummihandskar, kladda på med färg, vridningar och doppningar i olika stora kastruller – alla såg ut att njuta högaktningsfullt! Hantverk är så ljuvligt i sitt sätt att totalt engagera dess görare. Handarbetets Vänners personal hade tre workshops varje dag och de gånger jag var där fanns det alltid folk som ville prova på.

Många var dem som var nyfikna på att veta mer om knyt- och vridtekniken från Japan, här visad av experter från Handarbetets Vänner i workshopformatet Dyeing Craft Lab. (Foto Kurbits)
Många var dem som var nyfikna på att veta mer om knyt- och vridtekniken från Japan, här visad av experter från Handarbetets Vänner i workshopformatet Dyeing Craft Lab. (Foto Kurbits)

Jag fann det både roligt och intressant att vi var så många i branschen som tog oss tid att slå oss ner, ta in kunskap och prova på något nytt i denna vanligtvis ganska stressade miljö, många journalister har deadlines och många inköpare har bråda dagar med tajt schema bland montrarna. Ändå fanns inte bara en utan flera sådana här stationer, där vi alltså också lite till mans passade på att dra nytta av hantverkskunniga och yrkesskickliga gäster som ville visa oss. Det blev till och med något vi gjorde material på – kolla exempelvis det här roliga klippet som Helena Nord på Mormorsglamour gjorde från montern.

Ytterligare blåa nyanser av keramik, den här samlingen var rolig att hitta, då jag hittade min egen blomkopp som jag dricker kaffe ur varje dag - gjord av Anna Keramik, med verkstad i Arbrå i Hälsingland.  Bakom de blommiga kopparna står två av Anna Elzer Oscarsons superspännande vaser, skulpterade i 3D. Hennes sprillans nya kollektion heter Dancing Dune. (Foto Kurbits)
Ytterligare blåa nyanser av keramik, den här samlingen var rolig att hitta, då jag hittade min egen blomkopp som jag dricker kaffe ur varje dag – gjord av Anna Keramik, med verkstad i Arbrå i Hälsingland. Bakom de blommiga kopparna står två av Anna Elzer Oscarsons superspännande vaser i blått, skulpterade i 3D. Hennes sprillans nya kollektion heter Dancing Dune, kolla upp den! (Foto Kurbits)

Entrétorgets inspirationsutställning gjordes i år av gruppen Oddbirds, där de också hade ett mycket tydligt prova-på-tema. Mässans första dag stod folk och band tulpanbuketter för glatta livet, eller, det var snarare med hjälp av Blomsterförbundet, men plocka ihop din bukett, få tips och möjlighet att fråga proffs och lära dig något nytt. Under mässdagarna har ytterligare professionella utövare funnits i inspirationsutställningen, redo att visa, prata och inspirerar.

Nadja Wedin satt i inspirationsutställningen  och visade hur hon arbetar med markers och tunn svart penna. Fascinerande och roligt att få se hur hennes välkända mönster växer fram. (Foto Kurbits)
Nadja Wedin satt i inspirationsutställningen och visade hur hon arbetar med markers och tunn svart penna. Fascinerande och roligt att få se hur hennes välkända mönster växer fram. (Foto Kurbits)

Jag hade turen att träffa Nadja Wedin, så otroligt spännande och roligt! Här sitter hon och arbetar på sitt skisspapper, där hon tillåter sig att testa och låta pennan flyta fritt på papperet. Nadja inspirerade i att brinna för själva tecknandet, att det är där, med pennan och papperet, som magin uppstår ju mer hon håller på. Hennes speciella kännetecken vid det här laget är ju den svarta botten, hennes mönster kommer först och sen njuter hon av att till sist få ”fylla”, det vill säga, göra så att mönstret poppar upp, med hjälp av att göra bakgrunden svart.

Det var ett oerhört spännande möte. Nadja Wedins mönster möter ni bland annat på textilier för Hemtex för närvarande, och hennes egna arbete ser du mer av här. 

Så här såg mässans program ut  i inspirationsutställningen, idel duktiga konstnärer och hantverkare på besök hos Oddbirds alltså.  (Foto Kurbits)
Så här såg mässans program ut i inspirationsutställningen, idel duktiga konstnärer och hantverkare på besök hos Oddbirds alltså. (Foto Kurbits)

Också på tema gör det själv var Handarbetets Vänners nya materialsats i yllebroderi, deras mönster och materialsatser från Edna Martin har blivit mycket uppskattade  – nu har de tagit fram hennes mönster Cikon i en yllebroderisats.

Yllebroderi som gör det själv för den hugade. Edna Martins mönster från 60-talet har fått nytt liv med hjälp av Handarbetets Vänner. (Foto Kurbits)
Yllebroderi som gör det själv för den hugade. Edna Martins mönster från 60-talet har fått nytt liv med hjälp av Handarbetets Vänner. (Foto Kurbits)

I övrigt hittade jag en mängd keramik, i alla dess former, användningsområden och utseenden. Glasyrerna och bränningsteknikerna ger verkligen olika ingångar till materialet förstås, men mycket japaninfluerat också här. Jag gillade Paradisverkstans monter med de breda penseldragen och den grafiska inslagen.  Färgkombinationen svart och vitt fanns också tydligt i många produkter och utställningar.

Paradisverkstan med serien Kärl, till och med som lampskärmar! Breda tydliga penseldrag, fint. (Foto Kurbits)
Paradisverkstan från Öland med serien Kärl, till och med som lampskärmar! Breda tydliga penseldrag, fint. (Foto Kurbits)

Jag återkommer med fler nedslag i enskilda aktörers montrar, men kan inte låta bli att visa upp lite färgfavoriter. Den här väggen hos Brita Sweden gjorde mig så rasande glad! Stiligt i hampa, både i nyanser och mönster.

I Brita Swedens monter fanns många fina nyheter, bland annat dessa mattor i hampa. (Foto Kurbits)
I Brita Swedens monter fanns många fina nyheter, bland annat dessa mattor i hampa. (Foto Kurbits)

Jag träffade också Kim Walltin, som driver Future Days, läs mitt inlägg om honom här. Hans fantastiskt fina pappersprodukter skymtade i olika konstellationer i inspirationsutställningarna. Till mässan kom han med detta sidobord, i plåt men med hans karaktäristiska vinklar.

Nytt sidobord från Future Days. Perekt som avlastning för nycklar i hallen, konstaterade vi. Lädret från Tärnsjö minimerar förstås skramlet. (Foto Kurbits)
Nytt sidobord från Future Days. Perekt som avlastning för nycklar i hallen, konstaterade vi. Lädret från Tärnsjö minimerar förstås skramlet. (Foto Kurbits)
Flera produkter i samma havsgrön-turkosa nyans fastnade. Bland annat sittpuffen från Aveva design. (Foto Kurbits)
Flera produkter i samma havsgrön-turkosa nyans fastnade. Bland annat sittpuffen från Aveva design. (Foto Kurbits)
Och de klassiska ljusstakarna från finska Aarikka i ny färg. Företaget har funnits sedan 1954, en hel del kunskap och tradition inom de företagsväggarna. Allt tillverkas fortfarande i fabrik i Helsingfors. (Foto Kurbits)
Och de klassiska ljusstakarna från finska Aarikka i ny färg. Företaget har funnits sedan 1954, en hel del kunskap och tradition inom de företagsväggarna. Allt tillverkas fortfarande i fabrik i Helsingfors. (Foto Kurbits)
Rasande stiliga mönster och färgkombinationer också hos textilformgivaren Ulrika Gyllstad. Här det solgula i centrum (favoritfin färg!) men också de grönblå och blå är mycket vackert. (Foto Kurbits)
Rasande stiliga mönster och färgkombinationer också hos textilformgivaren Ulrika Gyllstad. Här det solgula i centrum (favoritfin färg!) men också de grönblå och blå är mycket vackert. (Foto Kurbits)

En svepande och bred överblick med småskalig produktion i fokus, jag gör fler nedslag i enskilda hantverk längre fram. Mitt bestående intryck av Formex anno vår 2016 är att vi allt mer vill ta oss tiden att göra själva, oavsett om vi tillverkar produkter ur materialsatser, eller vill ha ett proffs vid vår sida som visar och leder. Alla föreläsningsprogram som jag besökte var också fullsatta, vilket säger en hel del om vår kunskaps- och inspirationstörst. Lovar gott inför 2016 tycker jag!

Och vill du få mer överblick från mässan tipsar jag gärna om Marias spaning från Nordic Design Collectives front, samt om Stefan Nilssons trendanalys, här.

1 comment

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *