Imorgon öppnar Nationamuseum igen!

I veckan som var hade jag lyxen att besöka det nästan alldeles färdigrenoverade Nationalmuseum – museet som har varit stängt och haft verksamhet utlokaliserad i över fem år. Nu öppnas portarna för allmänheten imorgon lördag – gå dit och titta du som har möjlighet! Här är ett nygammalt museum med fokus på praktiska funktionella lösningar i form av mycket mer ljus och fönster, hissar och rymd. Men förstås också en stor omsorg i de föremål och den konst som visas. Slående och som vi var många som kunde konstatera är den mängd verk som finns! Oj vad det plockats fram objekt ur samlingarna!

Själv hade jag fokus på restaurangen när jag besökte pressvisningen, eftersom jag ska skriva om allt det hantverk som skapats där i och med helt nya placeringen i huset och utseendet.

Den spektakulära glaskronan; NM& 001Chandelier av Monica Backström, Matti Klenell, Ludvig Löfgren, Simon Klenell, Stina Löfgren, Mattias Ståhlbom, Åsa Jungnelius, Katja Pettersson, Carina Seth Andersson, Mattias Ståhlbom. Tillverkad på The Glass Factory. (Foto Pia Ulin)

Den spektakulära glaskronan; NM& 001Chandelier av Monica Backström, Matti Klenell, Ludvig Löfgren, Simon Klenell, Stina Löfgren, Mattias Ståhlbom, Åsa Jungnelius, Katja Pettersson, Carina Seth Andersson, Mattias Ståhlbom. Tillverkad på The Glass Factory. (Foto Pia Ulin)

Därför blir det här ett inlägg som främst handlar om den delen av museet, speciellt eftersom jag tycker att fotografen Pia Ulin så fint fångat objekten i den här serien bilder. Här är det restauratör Fredrik Eriksson som driver själva restaurangen, och till detta “Stockholms nya vardagsrum” har en grupp om fem designers inom olika fält fått uppgiften att gestalta den 300 platser stora matsalen med alla möbler och produkter som behövs däri. Gruppen består av Matti Klenell som fick huvudansvaret för gestaltningen av restaurangen och till sin hjälp valde han TAF arkitekter, Stina Löfgren och Carina Seth Andersson.

Lampor, NM& 015 ”Mela" av Matti Klenell tillsammans med Ateljé Lyktan. (Foto Pia Ulin)

Lampor, NM& 015 ”Mela” av Matti Klenell tillsammans med Ateljé Lyktan. (Foto Pia Ulin)

Besticken Epok NM&060 av Note Design tillsammans med Gense. (Foto Pia Ulin)

Besticken Epok NM&060 av Note Design tillsammans med Gense. (Foto Pia Ulin)

De har arbetat ihop som grupp med detta de senaste tre åren och tillsammans med en mängd inbjudna utövare har de skapat över 80 produkter och möbler till restaurangen. Kollektionen har de döpt till NM& – En ny samling. Produkterna har fått arkivnamn och numrering och går därför att spåra från NM&001 och så vidare.

Finfin stol med handvävt tyg: NM& 036 Stolen Kavalett är fomgiven av Matti Klenell och producerad av Swedese. Tyget, 35 meter, är handvävt av Åsa Pärson och heter ”Molly Couture". (Foto Pia Ulin)

Finfin stol med handvävt tyg: NM&036 Stolen Kavalett är fomgiven av Matti Klenell och producerad av Swedese. Tyget, 35 meter, är handvävt av Åsa Pärson och heter ”Molly Couture”. (Foto Pia Ulin)

Det är förstås ett gigantiskt projekt som engagerat handvävare, glasblåsare, keramiker, textilkonstnärer och konsthantverkare – över 30 utövare är inblandade i de olika produkterna. Och vilka produkter sen! Det är roligt att se samarbetet i den gigantiska glaskronan i taket som är tillverkad på The Glass Factory, det är spännande att se de 35 meter tyg som Åsa Pärson handvävt nu sitta på de fåtöljer som Matti Klenell tillsammans med Swedese skapat.

Tyget väven, av Stina Löfgren. NM& 071 tillsammans med Klässbols linneväveri. (Foto Pia Ulin)

Tyget väven, av Stina Löfgren. NM&071 tillsammans med Klässbols linneväveri. (Foto Pia Ulin)

Vaserna NE&080 heter Kolonn och är gjorda av Carina Seth Andersson, tillsammans med Skruf. (Foto Pia Ulin)

Vaserna NE&080 heter Kolonn och är gjorda av Carina Seth Andersson, tillsammans med Skruf. (Foto Pia Ulin)

Tillsammans har också gruppen formgivit den textil i ull som Klässbol producerat och som klär restaurangens bakfickas soffgrupp. Här finns också de rasande vackra rottingfåtöljerna formgivna av Mattias Ståhlbom (TAF) och Carina Seth Andersson.

Soffa med textil gjord av varje medlem i projektgruppen, i fem delar. (Foto Pia Ulin)

Soffa med textil NM&071 gjord av varje medlem i projektgruppen, i fem delar. (Foto Pia Ulin)

Här har Pia Ulin alltså fångat produkter och miljöer i museet på ett vackert sätt och det är ungefär där jag lämnar själva Nationalmuseum för nu. Gå och upplev det nygamla museet själv, här är mycket ljusare än tidigare, vackrare och mycket mer färgstarkt.

Stolen NM&033 fotad i museets nya ljusgård. Formgiven av TAF arktitekter och producerad av Artek. (Foto Pia Ulin)

Stolen NM&033 fotad i museets nya ljusgård. Formgiven av TAF arktitekter och producerad av Artek. (Foto Pia Ulin)

Bordsporslinet Sand, av Carina Seth Andersson, för Stockholm Designhouse. (Foto Pia Ulin)

Bordsporslinet Sand, NM&062 av Carina Seth Andersson, för Stockholm Designhouse. (Foto Pia Ulin)

Ytterligare en mängd designsamarbeten och nya utställningar finns i huset – jag vill också slå ett slag för utformningen av biblioteket,  som öppnats upp och fått en vacker inredning av den begåvade Emma Olbers som också hon bjudit in en rad utövare att stå för utformningen tillsammans med henne. Jag har inte några lika strålande bilder därifrån, så du får gå dit och kolla in helt enkelt. Vackert var det iallafall!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...