Med respekt för kidsens rum

Isabelle McAllister tar barnen och barnens rum på allvar i den nya boken Rum för kidsen. Hon står på deras sida och har tillsammans med Jenny Brandt format en bok som inspirerar, lär och respekterar barns lust och påhittighet i att inreda sina rum. Isabelle står för idéer och text, Jenny Brandt har fotat.

Återvinn eller försvinn! En hel del av Isabelle McAllisters inredningsfilosofi heter återbruk. (Foto Kurbits / som på fulvis återgivit Jenny Brandts finfina bilder ur boken inlägget igenom)
Återvinn eller försvinn! En hel del av Isabelle McAllisters inredningsfilosofi heter återbruk. (Foto Kurbits / som på fulvis återgivit Jenny Brandts finfina bilder ur boken inlägget igenom)

Det finns en hel del fina ståndpunkter mellan sidor av goda idéer, enkla tips och inspirerande bilder. ”Låt barnen bestämma”, ”Inred efter barnens behov” ”Återvinn eller försvinn” och ”Begränsa inte kidsen” är uppmaningar som är med tydlig vink är riktade till föräldrar som kanske styr lite väl mycket efter eget huvud, eller som låter den egna smaken överföras till barnrummen.

Isabelle återkommer till barnens egna förmåga och upptäckarlust, och är noggrann med att låta det stå i fokus. Boken är dessutom full med barn som själva berättar om sina favoritsaker, favoritfärger och vad som är det bästa med sina rum.

En hel del handfasta tips, både konkreta kring väggarna och kring barnrummets roll i sig. (Foto Kurbits)
En hel del handfasta tips, både konkreta kring väggarna och kring barnrummets roll i sig. (Foto Kurbits)

Här finns också gott om praktisk kunskap att hämta. Jag uppskattar kapitlet Färglära och tapeter, som precis som boken i mycket i övrigt har en tydlig författarröst, där vi får följa med Isabelles egna tankar kring mönster, färg och form. Hon blir praktisk, ”färger som förminskar och förstorar”, ”coola färgtyper” och en eloge till fondväggen, men landar också i en intervju med genusforskaren  och socialantropologen Fanny Ambjörnsson om det här med att göra typiska flickrum och pojkrum.

Hur ska man förhålla sig till tjejfärger, killfärger, tjej- och killsaker i ett barnrum? Och allra viktigast – hur gör man för att inte begränsa sitt barn, kanske bara för att man är fast i normen eller rådande ideal?

Mycket i den här boken talar direkt till mig då jag har två barn som delar rum, som än så länge, eller kanske i alla fall hittills, är ganska ovetandes kring inredning och favoritfärger på väggarna. För vår sexåring börjar det här ändå bli relevant, och därför är Rum för kidsen en intressant och inspirerande läsning för mig. Inslaget om att dela rum har jag också god nytta i, där författaren bland annat pratar med barnpsykologen och forskaren Malin Bergström om tilltaget.

Dela rum, dela liv... (Foto Kurbits)
Dela rum, dela hem, dela liv…här med en nyfiken lillasyster i bild också. (Foto Kurbits)

Avslutningsvis är det ju också så att Isabelle McAllister, tillsammans med Jenny Brandt har en glad, påhittig och maxad inredningssmak som kommer till sin rätt i tanken om att allt är möjligt att göra med lite fantasi och saker som finns därhemma eller har blivit över. Det är en stil som jag gillar, och det är kanske en förutsättning för att ta till sig den här boken ordentligt. DIY-mässigt och bildmässigt är det en mycket inspirerande bok för min smak.

Jag tar till sist till mig detta  som en vägledning inför kommande diskussioner här hemma om att förvandla det nuvarande gemensamma rummet till ett cirkusrum:

Det är intressant att många föräldrar precis lagom till första skoldagen insisterar på att barnen ska ha ett skrivbord på sin ofta ganska lilla kammare. Skrivbordet brukar för det mesta bli belamrat med prylar, medan allt pyssel och läxor görs vid matbordet där den övriga familjen hänger. Prioritera istället vad ditt barn behöver. Extra golvyta för att kunna dansa till exempel?

Mer information om Rum för kidsen finns här och här.

Omslag till boken Rum för kidsen - läsvärd! (Foto Kurbits)
Omslag till boken Rum för kidsen – läsvärd! (Foto Kurbits)

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *