Jag vet i och för sig bara en familj i min närhet som har en riktigt rar Lisa Larson-samling, men visst är det väl så att nästintill alla hennes figurer är välkända? Och keramikern Lisa Larson är väl också i det närmsta alltid aktuell. Kanske mer så nu ändå, då det i samband med att boken Lisa Larson: Craft, love, life givits ut. Boken är gjord av skribenten, konstnären och curatorn Ikko Yokoyama, fotografen Norio Kidera och redaktören Takahiro Shibata och i samband med boklanseringen går det också just nu att se en utställning av Lisa Larsons keramik hos Uglycute i Stockholm.
Lisa Larson är oerhört stor i Japan, och den nyutgivna boken och utställningen är en möjlighet att genom japanska ögon se en svensk klassiker med nya ögon:
Det vardagliga blir plötsligt exotiskt när man ser det från en ny utkikspunkt. De igenkännbara figurinerna är i boken fotograferade med Lisa Larsons hem som fond. Bilderna beskriver inte enbart keramiken som sådan utan också den omgivning den är skapad i. Intrycket blir till ett slags samtida Sundborn, skriver Uglycute i sin programförklaring för utställningen och boken.
I en artikel i DN häromdagen gick det att läsa mer om den stora vurm japanerna känner inför de naivistiska figurerna. Enligt Ikko Yokoyama, som är intervjuad tror att kärleken till hennes formspråk har att göra med japanernas vurm för leksaker och seriefigurer, men också eftersom Lisa Larsons figurer står för humor och humanisk. Japanern är mycket för hantverk och gillar objekt med personlighet och en historia, berättar hon.
Lisa Larson anställdes 1954 av Stig Lindberg som då var Gustavsbergs konstnärlige ledare. Hon har varit sina keramikfigurer trogen sedan dess, idag, 78 år gammal arbetar hon fortfarande med dem, mycket tack vare den enorma efterfrågan från Japan. Utställningen hos Uglycute som speglar hennes långa karriär pågår till 3 april.
Uglycute vill generellt råda bot på den ålderssegregering de anser Sveriges designkår lider av; genom att visa formgivare från andra generationer är sin egen vill de bredda spektrat.