Globala Glimpts nya kollektion

Designduon Glimpt reser världen över i jakt på nya föremål att formge. Den nya kollektionen heter Superhjältar och är tillverkad i Vietnam. (Foto Daniel Thrue)

Designduon Glimpt reser världen över i jakt på nya föremål att formge. Den nya kollektionen heter Superhjältar och är tillverkad i Vietnam. (Foto Daniel Thrue)

Glimpt – Mattias Rask och Tor Palm – är designers med socialt patos och global arbetsplats. Förra året besökte de Sydafrika för att tillsammans med lokala hantverkare producera lampor i keramik som de formgav på plats. Jag skrev bland annat om deras projekt här.

Nu har duon varit i Vietnam och undersökt produktionsvillkor och möjligheter till samarbeten Genom kontakter fick de tag i en producent i Ho Chi Minh som jobbat med utländska designers tidigare. Och som pratade engelska.

Inspiration fann de på olika ställen i Vietnam. (Foto Glimpt)

Inspiration fann de på olika ställen i Vietnam. (Foto Glimpt)

-Vi låter oss inspireras på plats, det handlar mycket om att anpassa designprocessen efter omständigheterna. Och att våga låta arbetet styras av rådande traditioner, material och arbetsmetoder, berättar Mattias Rask som nu varit hemma ett tag när jag får prata lite med honom.

Några av de första prototyperna. Puffarna är gjorda i lindat sjögräs. (Foto Glimpt)

Några av de första prototyperna. Puffarna är gjorda i lindat sjögräs. (Foto Glimpt)

Den här gången presenterar Glimpt en kollektion sittpuffar och pallar. Vägen till produkterna beskriver Mattias som krokig. De hittade traditionella skålar i sjögräs med virat papperssnöre i Ho Chi Minh.
– Vi tyckte tekniken var intressant, men såg inte hur vi skulle gå vidare. Förrän vi såg de färgglada hängmattor som såldes på gatorna. Vi lät våra puffar bli en kombination av tekniken och materialet. Men förstorade proportionerna rejält.

Lokala hantverkare i arbete med Glimpts ihåliga puffar. (Foto Glimpt)

Lokala hantverkare i arbete med Glimpts ihåliga puffar. (Foto Glimpt)

Förhandlingar med de lokala hantverkarna blev också viktiga delar i tillvägagångssättet och processen. Liksom själva mönstret.
– När vi förklarade för producenten och hantverkarna att vi ville använda oss av tekniken med de virade skålarna visade det sig att de kopierade afrikanska mönster och färger ur en katalog.

Plastband i allsköns färger utgör materialet, tillsammans med sjögräs. (Foto Glimpt)

Plastband i allsköns färger utgör materialet, tillsammans med sjögräs. (Foto Glimpt)

Eftersom de inte ville kopiera mönster kontaktade Glimpt den svenska illustratören Malin Koort som kom till Vietnam. Tillsammans arbetade de fram det mönster som nu pryder puffarna.
– Det var roligt att ta in en svensk illustratör i processen, slutresultatet blev en mix av skandinaviskt och asiatiskt på ett sätt vi från början inte hade räknat med, berättar Mattias.

Intressanta produktionsförhållanden; Mattias och Tor fick på grund av språket visa hantverkarna de proportioner och former de ville ha i frigolit. (Foto Glimpt)

Intressanta produktionsförhållanden; Mattias och Tor fick på grund av språket visa hantverkarna de proportioner och former de ville ha i frigolit. (Foto Glimpt)

Glimpt visar på att en annan arbetsprocess är möjlig. Närheten till produktionen gör att de får kontroll på sociala förhållanden på ett helt annat sätt än om de suttit på ett kontor och skickat iväg sina skisser för tillverkning. En annorlunda erfarenhet var att behöva stå på sig vad gäller produkternas kvalitet. Producenten var orolig att de skulle bli för dyra att tillverka säger Mattias:
– De är vana att göra enkelt och billigt, vi fick övertyga dem om att lägga ner mer arbete och göra det mer kvalitetsmedvetet.

De färdiga produkterna går än så länge att köpa via producenten i Vietnam. (Foto Daniel Thrue)

Kollektionen heter Superhjältar och går än så länge att köpa via producenten i Vietnam. (Foto Daniel Thrue)

De färdiga produkterna går än så länge att köpa via producenten i Vietnam. (Foto Daniel Thrue)

Kollektionen heter Superhjältar och går än så länge att köpa via producenten i Vietnam. (Foto Daniel Thrue)