Jag var i Växjö för ungefär en månad sedan, ditbjuden för att prata om gerillaslöjden i ett perspektiv av händer som gör. Platsen var Smålands museum och vi medverkande under seminariedagen hade endast ett par steg bort en hel värld av kronobergares skapande händer. Över 300 kreativa – slöjdare, pysslare, konstnärer, hantverkare – hade nappat på hemslöjdskonsulenternas uppmaning att vara med i samlingsutställningen som satte fingret på allas vår kreativitet. Den utställningen bjöd in alla och anledningen var att hemslöjden i Kronoberg fyller 100 år i år, läs mitt tidigare inlägg här.

Nu har man samlat till ytterligare en utställning för att fira jubileet. På Växjö konsthall visas sedan ett par veckor tillbaka utställningen Fötter – rörelser genom slöjden. Där utställningen Händer som skapar ville visa på att slöjd angår alla, där det finns kreativitet finns det så att säga slöjd, vill Fötter peka på den rörelse som slöjden innebär. Utställningens curator Thomas Laurien förklarar:
Slöjden pekar hem, men också bort. Slöjden står stadigt, men är samtidigt mitt i ett steg. Slöjden äger rum. Slöjden är rum. Så vad innebär det att röra sig genom slöjden? Denna utställning ger svar genom att visa fram åtta konstnärer av olika slag som var och en kan sägas befinna sig just i denna rörelse. För dem är slöjden förr, nu, sen – här och där. Därmed skriver utställningen också in sig i vår tids stora berättelse om spänningen mellan tron på det fasta eller det föränderliga.

Utställningen har åtta medverkande; Fredrik Andersson, Juan Cappa, Karl Hallberg, Jennie McMillen, Ida-Lovisa Rudolfsson, ClaesMikael Svensson, Ulrika Roslund Svensson och Johanna Törnqvist. Det är en spännande skara slöjdare. Jag har själv inte sett utställningen, men tänker av den information jag har att materialen inte är traditionellt vad vi förknippar med slöjdvärlden alla gånger – ClaesMikael Svenssons syntetiska hårfiber, tagel och tejp och Johanna Törnqvists chipspåsar, Fredrik Anderssons återvunna skateboards, Karl Hallbergs återfunna stål och Ulrika Roslund Svenssons videoinstallation exempelvis.

Samtidigt är det ju i detta undersökande också av materialen som slöjden kan förflytta sig tänker jag, öppna för nya tolkningar. Broderiet som material och teknik representeras av Jennie McMillen och Ida-Lovisa Rudolfsson – samma stygn blir till helt olika uttryck. Ytterligare traditionella tekniker; halmtäckning och korgflätning inspirerar Juan Cappa till egna produkter där också han tar materialen vidare.

Fötter – rörelser genom slöjden ställer frågor om hemslöjd och samtidskonst, görande och handling. Det är inte alltid utställningar om slöjd fokuserar på vidare resonemang som dessa, vilket känns extra roligt att upptäcka i ett sammanhang där en ingång till utställningen just är att fira en till åldern och institutionen traditionell hemslöjdsförening.
Fötter pågår på Växjö konsthall till 1 november, gå och se om du har möjlighet!



Bilden i inläggets topp är gjord av Jennie McMillen, en detalj av verket I Gränslandet- en plats av Jennie A. McMillen. Foto av Thomas Laurien.