Hantverk ur bondens perspektiv

Det här inlägget har jag sett fram emot att få göra. Dels för att Lars Gustavsson, som mejlade mig och sa att han nog hade något som han trodde att jag skulle gilla (det stämde!), gör en så vacker hantverksprodukt, dels för att han har en så oändligt fin historia att berätta. Vi har haft lite mejlkontakt, Lars är hantverkare och bonde, han  kör motorcykel och – gör dessa väskor. Han berättar själv så fint om sitt hantverk att jag här gärna lånar hans ord:

Lars Gustavsson med sin ryggsäck i skottsk vaxa bomullsduk med läderdetaljer. Väskan görs i det egna företaget Farmer's racer. (Foto Farmer's racer)

Lars Gustavsson med sin ryggsäck i skottsk vaxa bomullsduk med läderdetaljer. Väskan görs i det egna företaget Farmer’s racer. (Foto Farmer’s racer)

“Jag är uppvuxen i Småland, och äger en liten gård mitt i de stenigaste trakterna av Ljuder socken. Gården drivs av mina föräldrar, mig och mina syskon. Det är här mitt hantverk har sin grund. Numera har jag bostad och verkstad på Pukebergs glasbruk i Nybro. Jag är utbildad bonde och designer. Om sanningen skall fram så är det den första titeln som jag använder mig mest av, och som nu är grunden för mitt hantverk i farmer’s racer. Bönder gör saker på bönders vis – man är van vid att ärva, laga och tänka långsiktigt.”

Motorcykelväskan som också funkar bra som cykelväska, från Farmer's racer. Väskan har en insydd gummiduk invändigt, som gör att den håller formen också tom. (Foto Farmer's racer)

Motorcykelväskan som också funkar bra som cykelväska, från Farmer’s racer. Väskan har en insydd gummiduk invändigt, som gör att den håller formen också tom. (Foto farmer’s racer)

För två år sedan startade Lars Gustavsson företaget farmer’s racer, där han numera gör sidoväskor till motorcykeln, eller med bärremmar i läder som ryggsäckar. Han tillverkar dem i vaxad bomullsduk från Skottland, den väger nästan ett kilo per kvadratmeter får jag veta. “Det är mycket att slita på”.

De första tio väskorna sydde han på en fottrampad Singer, men efterfrågan blev för stor, så idag har han tillsatt lite mer elkraft till maskinparken. Fortfarande Singer och Adler, får jag veta. Resan till dessa sidoväskor i grov bomullsduk med läderremmar visar sig dock vara krokig.

Väskans låsning kräver lite övning. Det är under denna tid som man knyter vänskapsband till sin väska, säger Lars om tiden det tar att lära sig trixet. Och ja, det finns en liten instruktionsfilm på hans sajt för den som inte vet på råd. (Foto Farmer's racer)

Väskans låsning kräver lite övning. Det är under denna tid som man knyter vänskapsband till sin väska, säger Lars om tiden det tar att lära sig trixet. Och ja, det finns en liten instruktionsfilm på hans sajt för den som inte vet på råd. (Foto farmer’s racer)

Lars berättar att företages namn är hämtat från hembyn “där de unga bönderna samlades i byns korsning, under 1900-talets första hälft, för att jämföra sina motorcyklar om kvällarna. Vådliga turer genom granskog, hagar och på grusvägar var ett sätt att skilja på dagens arbete och en kort fritid.” Han köpte därefter en motorcykel som han kapade i smådelar för att själv tillverka en grusvägsracer åt sitt varumärke, han lade upp bilder på arbetet under resans gång och fick en rad följare över hela världen.

“Jag viste ännu inte vad jag skulle tillverka, bara hur och i vilken stil. Efter en tid blev läsarna ängsliga och ville köpa något av varumärket, vad som helst. Farmer’s racer hade fått kunder utan att ha något att sälja”, berättar Lars.

Alla väskor sys på gamla symaskiner, helst Singer. Bomullsväven är tung och kräver specialmodifiering av symaskinerna. I bakgrunden syns en av väskorna i sin rätta miljö. (Foto Farmer's racer)

Alla väskor sys på gamla symaskiner, helst Singer. Bomullsväven är tung och kräver specialmodifiering av symaskinerna. I bakgrunden syns en av väskorna i sin rätta miljö. (Foto farmer’s racer)

Så, tanken på att skapa något tillbehör till sin motorcykel kom och eftersom han själv hade behovet att bära med sig saker när han åkte blev en väska naturlig. Inspirationen har han hittat i gamla moped-eller cykelväskor. Viktigt med väskorna blev att de skulle kunna hålla länge, han ville ha en enkel väska i ett bra material. Den vaxade bomullsduken ger spår av sina ägare, alla väskor blir med tiden unika menar Lars, tack vare sin användning. Väskorna är också gjorda efter filosofin om man gillar att ta hand om en produkt blir det en vän, vilket gör att väskorna blir bättre med lite vaxning och smörjning.

Låsen kräver lite träning för att öppna -“det är under denna tid som man knyter vänskapsband till sin väska. Det är här förutsättningarna för att väskan kommer att gå i arv inleds. Det här är bondens perspektiv på design – att tillverka en produkt som långt senare skall vara värd att laga för kommande generationer.”

Mer modellande - motorcykeln och kulturen kring den kom först. Behovet av en väska gjorde att det existerande företaget Farmer's racer kunde börja producera tillbehör. Lars Gustavsson heter mannen bakom det hela. (Foto Farmer's racer)

Mer modellande – motorcykeln och kulturen kring den kom först. Behovet av en väska gjorde att det existerande företaget Farmer’s racer kunde börja producera tillbehör. Lars Gustavsson heter mannen bakom det hela. (Foto farmer’s racer)

Lars Gustavssons väskor finns alltså i två olika utföranden, som ryggsäck och som cykel- eller motorcykelväska. Han berättar att han arbetar med ytterligare en modell som ska kunna fungera som en vandringsryggsäck. Med en del internationell vind i seglen får vi se om Lars hinner med, varje väska görs av honom själv för hand.

Hans sajt har via motorcykelfans över världen fått spridning och hittills kommer det beställningar från alla möjliga globala håll. Nu återstår Sverige, och jag tror nog att det är en hel del här hemma som kommer att förse Lars med jobb framöver, vad tror ni? Nyfiken på att veta mer? Kolla in sajten här.

 Väskan har också blivit en ryggsäck. (Foto Farmer's racer)

Väskan har också blivit en ryggsäck. (Foto farmer’s racer)

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...