Årets sista dag, kära kurbitsläsare. Dags att sammanfatta året en aning och titta lite på 2012, året då slöjdandet, påhittigheten och skapandet klev in i finrummet på allvar. Lika delar hundraårsjubileum av en hel hemslöjdsrörelse (här, här och här), global skaparyra och politisk medvetenhet kring kraften i det egna görandet, gör just 2012 till ett år så fullspäckat med manifestationer av handens arbete att det är nästintill omöjligt att återge allt. Här är ett par punkter som jag samlat mina tankar kring 2012, håll till godo!
1) Hantverk trendigare än någonsin. Jag tar gärna avstamp i finska Taitos trendundersökning om hantverk och slöjd, där man i sin rapport konstaterar att handarbete är trendigare än någonsin, men att också medvetenheten om exempelvis ekologi, tillgång på material och miljöfrågor ökat inom området (se här!)
Återbruk har blivit något av årets trendigaste slöjdmaterial. Handarbetet har blivit friare och mer mångsidigt, det får numera synas att något är handgjort och ofta eftersträvas ett handgjort uttryck. Man är också intresserad av det traditionella, men framförallt som en utgångspunkt för något nytt. Se Ikkas och Pontus skåp exempelvis – hantverksskickligt, nytänkande men med bas i traditionen. Utmärkt!

2) Markör av skicklighet. Jag konstaterade redan under Formexmässan i januari att det numera finns något självklart i det handgjorda, där det nu ses som en konstnärlig och kreativ bas att utgå ifrån. Också när exempelvis nya trender ska formuleras eller visas upp. Att hänvisa till att något är gjort för hand eller består av ett långsamt naturmaterial är idag en värdering eller en markering av något som är värt något. En markör av skicklighet. Eller kännedom om etiska och miljömässiga processer. Likväl som något som anspelar på en estetisk och formsäker dimension.
Kort sagt – alla är numera överens om att handgjort och unikt är bättre än massproducerat. Det må låta fånigt, men det var – hör och häpna! – inte alls självklart endast för ett par år sedan. Ibland är det bra att stanna upp och konstatera det uppenbara. Småskaligt hantverk, där man producerar i små upplagor med en handgjord eller manuellt övervakad tillverkning är något som uppmärksammas mer och mer. Med nätet finns det idag också fler möjligheter att nå ut som producent. Jag har skrivit om ett par intressanta tillverkare under året, här, här och här exempelvis.
Och så skulle jag gärna vilja nämna ett av årets roligaste samarbeten – kolla in House of Rym om ni inte redan gjort det. Två av våra duktigaste mönsterformgivare i samarbete, Elisabeth Dunker och Anna Backlund.

3) Papper, papper papper. Årets olika trender inom hantverk och sätt att göra själv har handlat en hel del om material. Jag spanade så här kring hur vi väljer att pyssla, där bland annat papper varit en mycket stor del 2012. Precis som med alla specialintressen eller specialkunskaper hamnar man lätt i totalt nörderi, vilket från min sida är sagt med den största av vördnad. Vi hänger oss gärna i våra favoritmaterial och tillbehör, och drar oss inte för att gå kortkurser eller workshops. En storfavorit under året har varit just papper. Gärna återbrukat sådant.
Jag skrev under hösten om Djura Bok och Pappersverkstad, vilket är ett lysande exempel på hantverksskicklighet korsat med hängivenhet både från ägare och kund. Papp Limited har samma driv och engagemang i sina produkter, och det finns såklart många fler härligt materialkunniga engagerade företag därute. Tillika fantastiska hantverkare i just papper –se här, här och här.

4) Slöjd med socialt, kulturellt och politiskt driv. Att ta ställning för sitt engagemang och sin skaparkraft är något som också varit gällande under året. En av hemslöjdsårets jubileums starkaste minnen är Designgalleriets utställning Hemlikt, av Saga Axberg-Svensson och Elin Lundquist, där duon på ett konstnärligt och teoretiskt plan iscensatte vad hemslöjd verkligen är och kan vara, med en fråga som: ”hur skapas känslan av hem och när blir vi egentligen hemma?” Slöjden tål att teoretiseras och konceptualiseras, här blev det ett lysande exempel på det. För Hemlikt satte fingret på en teoretisk diskussion som jag annars anser saknas kring hantverk, design och slöjd – om vi inte bara vill göra vackra saker för sakernas skull, varför gör vi då?

Och det leder mig också in på en av de starkast nyväckta intressena kring dessa frågor i år. 2012 blev året då vi på allvar började prata om slöjd, pyssel, DIY korsat med aktivism och ifrågasättande. Att göra med sina händer och göra för ett engagemang, en politisk eller social övertygelse är ett fenomen som globalt funnits länge. Begreppet craftivism har florerat länge internationellt, i år har vi börjat se en del engagemang i bredare kretsar också i Sverige. Det här projektet som stöd för homosexuella i Ryssland är ett bra exempel. Också större utbud av kombinerade teori- och pysselböcker har börjat komma på marknaden. Att Fuldesign gjorde slag i saken 2012 är ett gott tecken! Nu hoppas jag fler följer i deras fotspår.
Jag har under året skrivit en hel del på ämnet, då det ju också är något jag föreläser en hel del om. Under året har jag exempelvis sammanfattat lite om garngraffitins historia, här och här.

Men jag har också hittat nya craftivistaktörer under 2012, Craftivist Collective och Fine Cell Work som varit viktiga för mig i kartläggningen av hantverk med engagemang och tankar kring hur man kan åstadkomma skillnad med sitt skapande.
För egen del har 2012 varit året då föreläsningsresorna stått i centrum – aldrig förr har jag fått sprida ordet om garngraffiti, gerillaslöjd och slöjdaktivism så stort! Mycket tack vare detta nyväckta intresse tänker jag mig. Tack alla ni som kontaktat mig och låtit mig få prata för era medlemmar, besökare, åskådare och elever! Och förstås, tack alla som kommit och lyssnat!
Att ni engagerat varit med och varit öppna för hur slöjden kan tolkas, anas och ses idag och i framtiden är hela anledningen till varför jag älskar mitt jobb. (Här finns det att läsa mer om mina föreläsningar.) Det har dessutom gjort att jag nu inför nästa år kommer att ge ut en bok på temat, jag skriver manus just nu, förlag är inte klart. Det kommer att bli oerhört spännande också nästa år alltså! Håll utkik, mer rapporter om just det lär komma.

5) Gammal är äldst… Vårt behov av traditioner och historia är omättligt, och det tycker jag är sunt om vi balanserar det med samtid och framtid. En sådan ekvation är spännande och dynamisk, den upphov till nya konstellationer, samarbeten och produkter. Under året har jag skrivit en hel del om tradtionell slöjd som fått nya sammanhang – här är ett axplock som fallit mig lite extra i smaken. Allmogemåleri från Överkalix, kolla in! Per-Åke Backmans fantastiska verk! Ukrainskt broderi! Skandinaviska folkdräkter! Lettiska studenter och deras kulturarv, kolla in! Och en helt fantastisk stickidé från Turkiet. Ni fattar. Fantastisk ny och gammal folkkonst helt enkelt.
6) Gerillaslöjd! Avslutningsvis vill jag gärna lyfta fram lite extra roliga ämnen som figurerat på bloggen under året. Jag pratar ofta om begreppet gerillaslöjd, som jag hittat på. Jag skulle förvisso kunna kalla det street art, men jag gör ändå distinktionen att en kreativ process med annorlunda material bör vara inblandad. Och att det är relativt harmlöst men likväl fantasifullt och kreativt som resultat. Här följer ett par favoriter från året på temat gerillaslöjd: Kolla vad Paige Smith placerar i gömmor här och där! Och se vad Cecilia Paredes gömmer… Årets mest etablerade material-sort är återbruket, som 2012 klev in i rampljuset som konst, inredning, konsthantverk och design på riktigt. Och det har vi ju sett explodera. Men att original som dessa finns…på ryska taigan – blir man ju bara tagen och lycklig av!

Och ytterligare fantastiska utsmyckningar i staden bjuder denna man på, kolla in Rainbow Village! Liksom den här fantastiskt poetiska utsmyckningen av en hel fransk stad. Sista länken för i år går till Sarah Greaves, som står för den broderade bananen i inläggets topp. Ja, vad ska man säga? Good förstås.
Och med det kära kurbitsvänner, skulle jag vilja avsluta inlägget och årskrönikan, min något subjektiva känsla över vad året inneburit ur Kurbitsvinkel. Det har varit ett fantastiskt år på många vis, intresset för det handgjorda, som jag pläderat för sedan februari 2008 – här är mitt första inlägg! – har fått allt starkare fäste genom åren. Att få ägna så mycket tid och tanke åt dessa ämnen är uppfyllande och utvecklande. Jag har också fått prata en hel del medialt om detta, så det finns anledning att tro att fler än jag är intresserade av dessa ämnen.
Så jag fortsätter också under 2013. Och hoppas såklart att du är med mig då också? För som sagt, utan läsare står jag mig ganska slätt. Det är fantastiskt roligt att ni är så många som hittar hit varje dag, vecka ut och vecka in. Och att så många av er också gillar Kurbits på Facebook (1447 stycken!) Fortsätt gärna följa mig där också. Den som följt Kurbits under året har säkert också märkt att bloggen bytt utseende. Det är min briljanta och mycket engagerade man Anders, som alltid ligger bakom Kurbits både formmässigt och teknisk,t som också givit Kurbits ny fin kostym i år. Fortfarande samma kronologiska läsning, men med ytterligare ingångar i form av ämnessorterade sidor och sökord för maxad inspiration. Det är ett stort nöje att dels få jobba med min man, dels med inspirerande verktyg.
Så – från mig till er – tack för 2012! Och ett riktigt gott nytt 2013 till er alla! Jag mjukstartar året med lite ledigt, men kickar igång så sakteliga i veckan som kommer. Fira fint, på återhörande nästa år.