
En hel del tolkningar av Döderhultarns uttrycksfulla träskulpturer har nog gjorts genom åren, skicklig med kniven som han var där kring sekelskiftet 1900. Hans skildringar av det småländska vardagslivet i träffsäkra och stilistiskt drivna träfigurer väcker fortfarande uppmärksamhet bland samtida hantverkare.


Formgivaren Johanna Strand, som kommer från Oskarshamn, fick i uppdrag att också hon tolka Döderhultarens arbete, något som resulterade i en textil (!) kollektion som heter Made in Oskarshamn. Jag blev så nyfiken att jag mejlade Johanna Strand för att få veta mer;
Redan från skoltiden då vi besökte Oskarshamns Döderhultarnmuseum för att se träskulpturerna har de fascinerat mig. Jag minns fortfarande hur jag då upplevde skulpturerna som mystiska sagor och att de hade så mycket att berätta. Det kändes som tredimensionella bilder från en svunnen tid och några av skulpturerna gjorde starkt intryck på mig, skriver Johanna Strand.

Hantverkskunnandet och sättet att tälja i trä översatte Johanna Strand till papper, figurerna skars ut med kniv för att behålla det grova och för att man ska se själva hantverket, berättar hon.
Figurerna fördes sedan över till textil, själva kollektionen och en del skissmaterial visas just nu och fram till september på Oskarshamns kulturhus. Arbetet över material- och kanske också genregränserna har varit givande skriver Johanna Strand.
När jag nu återkommer till Döderhultarn och har utvecklat mitt egna kreativa skapande upptäcker jag nya kvaliteter och berättelser. Idag har jag också en helt annan förståelse för vilket konststycke det är att kunna bearbeta ett material som trä och ge det ett uttryck som berör och påverkar.



