Döderhultarn i ambitiös textil tappning

Textilen Fingerkrok av Johanna Strand. Ingår i kollektionen Made in Oskarshamn, en tolkning av Döderhultarns verk. (Illustration Johanna Strand)
Textilen Fingerkrok av Johanna Strand. Ingår i kollektionen Made in Oskarshamn, en tolkning av Döderhultarns verk. (Illustration Johanna Strand)
Textilen Fingerkrok av Johanna Strand. Ingår i kollektionen Made in Oskarshamn, en tolkning av Döderhultarns verk. (Illustration Johanna Strand)

En hel del tolkningar av Döderhultarns uttrycksfulla träskulpturer har nog gjorts genom åren, skicklig med kniven som han var där kring sekelskiftet 1900. Hans skildringar av det småländska vardagslivet i träffsäkra och stilistiskt drivna träfigurer väcker fortfarande uppmärksamhet bland samtida hantverkare.

I galopp av Johanna Strand, ur kollektionen Made in Oskarshamn. (Illustration Johanna Strand)
I galopp av Johanna Strand, ur kollektionen Made in Oskarshamn. (Illustration Johanna Strand)
Johanna Strands kollektion Made in Oskarshamn visas just nu på Kulturhuset i Oskarshamn. (Foto Johanna Strand)
Johanna Strands kollektion Made in Oskarshamn visas just nu på Kulturhuset i Oskarshamn. (Foto Johanna Strand)

Formgivaren Johanna Strand, som kommer  från Oskarshamn, fick i uppdrag att också hon tolka Döderhultarens arbete, något som resulterade i en textil (!) kollektion som heter Made in Oskarshamn. Jag blev så nyfiken att jag mejlade Johanna Strand för att få veta mer;

Redan från skoltiden då vi besökte Oskarshamns Döderhultarnmuseum för att se träskulpturerna har de fascinerat mig. Jag minns fortfarande hur jag då upplevde skulpturerna som mystiska sagor och att de hade så mycket att berätta. Det kändes som tredimensionella bilder från en svunnen tid och några av skulpturerna gjorde starkt intryck på mig, skriver Johanna Strand.

Tygtrycken skars ut med kniv för att behålla träets grovhuggna känsla. (Foto Johanna Strand)
Tygtrycken skars ut med kniv för att behålla träets grovhuggna känsla. (Foto Johanna Strand)

Hantverkskunnandet och sättet att tälja i trä översatte Johanna Strand till papper, figurerna skars ut med kniv för att behålla det grova och för att man ska se själva hantverket, berättar hon.

Figurerna fördes sedan över till textil, själva kollektionen och en del skissmaterial visas just nu och fram till september på Oskarshamns kulturhus. Arbetet över material- och kanske också genregränserna har varit givande skriver Johanna Strand.

När jag nu återkommer till Döderhultarn och har utvecklat mitt egna kreativa skapande upptäcker jag nya kvaliteter och berättelser. Idag har jag också en helt annan förståelse för vilket konststycke det är att kunna bearbeta ett material som trä och ge det ett uttryck som berör och påverkar.

"Kaffedrinkerskorna tar en välbehövlig paus med påtår mellan ladugården och hönshuset". (Illustration Johanna Strand)
"Kaffedrinkerskorna tar en välbehövlig paus med påtår mellan ladugården och hönshuset". (Illustration Johanna Strand)
Kaffedrinkerskorna växer fram. (Foto Johanna Strand)
Kaffedrinkerskorna växer fram. (Foto Johanna Strand)
"Från tidig gryning till sen afton vistas mjölkkorna ute i hagarna". (Illustration Johanna Strand)
"Från tidig gryning till sen afton vistas mjölkkorna ute i hagarna". (Illustration Johanna Strand)
Döderhultarns skulptur Boskap i grupp, här i tredimensionell form av Johanna Strand. (Foto Johanna Strand)
Döderhultarns skulptur Boskap i grupp, här i tredimensionell form av Johanna Strand. (Foto Johanna Strand)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *