Hantverksfavoriter från möbelmässan

Lite sent omsider kommer här lite bilder från förra veckans möbelmässa. Jag gick ju så nesligt och blev sjuk och  missade en hel del av festligheterna, men lyckades ändå ta mig till mässan en kort stund mot slutet av veckan. Ingen full rapport från mitt håll dock, det har ni säkert fått på andra ställen också tror jag.

Jag hann främst med Greenhouse, där skolor och nyligen utexaminerade är i fokus, det känns alltid relevant att börja i den änden. Och i år hann jag nästintill inte med annat. Här är lite osorterat några av mina favoriter helt enkelt!

Kristina Schultz Limdberg har fått välförtjänt uppmärksamhet för sitt intressanta koncept 100 dagar av behov och begär. Här en del av hennes vardagsföremål, i Ung Svensk Form 2016. (Foto Kurbits)
Kristina Schultz Lindberg har fått välförtjänt uppmärksamhet för sitt intressanta koncept 100 dagar av behov och begär. Här en del av hennes vardagsföremål, i Ung Svensk Form 2016. (Foto Kurbits)

Först ut Kristina Schultz Lindberg, eftersom jag hamnade i Ung Svensk Form 2016 som håller till i samma hall. Kristinas projekt heter 100 dagar av behov och begär, hennes examensprojekt från Konstfack i våras, som dels är väldigt intressant som idé och i utförande – hon flyttade ut familjens alla grejor från lägenheten och under 100 dagar återskapade hon de föremål som de verkligen behövde. En kastrull att laga mat med, en sked att äta med, en pall att sitta på… – projektet blev inte godkänt som examensarbete, vilket under hösten lett till en diskussion om vad hantverk, design och form egentligen är och ska vara. Viktig teori och praktik i det arbetet.

Emma Dahlqvists It's now or Näver utforskar nävret som textilt material. Tänk om våra kläder ser ut så här i framtiden! Fantastiskt. (Foto Kurbits)
Emma Dahlqvists It’s now or Näver utforskar nävret som textilt material. Tänk om våra kläder ser ut så här i framtiden! Fantastiskt. (Foto Kurbits)

Urvalet till Ung Svensk Form 2016 tilltalade mig mycket, här finns många fina projekt som figurerat under året och som snabbt lyfts upp till denna form. Utställningen är en jurybedömd utmärkelse och vandringsutställning, som har till syfte att visa upp nyskapande svensk formgivning.  Emma Dahlqvists It’s now or Näver (kolla bilderna på länken, mina från mässan blev är fantastiskt spännande i sin ambition att utforska björknävrets textila kvaliteter, hennes examensarbete hamnade i höstas också i Utopian Bodies på Liljevalchs.

100 mot 0, Josefin Tingvall i Ung Svensk Form 2016. (Foto Kurbits)
100 mot 0, Josefin Tingvall i Ung Svensk Form 2016. (Foto Kurbits)

I verket 100 mot 0 undersöker Josefin Tingvall hur många liv en tröja kan ha, alltså hur mycket användning tål ett garn? En tröja har repats upp och stickats till nya tröjor och projektet undersöker i förlängningen om inte våra plagg faktiskt kan ha fler liv än vi tror.  Verket ”…visualiserar den verkligt cirkulära ekonomin” skriver juryn i en rad i sin motivering, vilket ju är hantverkets och handarbetets verkliga förtjänster – det är intressant och viktigt att det börjar synas i formgivningskretsar också.

Ja och mässan och Greenhouse var förstås mycket mer än Ung Svensk Form, jag vill bara nämna Daniel Svahns finfina projekt Castor också, där han samarbetat med bävrar (!). Det finns ytterligare många favoriter – här är hela utvalet, och utställningen går att se från och med fredag på ArkDes i Stockholm ett par veckor, för att sedan turnera till Form/Design Center i Malmö – här är planen.

Tits 'n Ass av Beutler/Lindgård. (foto Kurbits)
Tits ’n Ass av Butler/Lindgård. (foto Kurbits)

Grymma Karin och Hanna från Butler/Lindgård fanns också på plats i Greenhouse med sin nya kollektion Tits ’n Ass. Vackra former, mönster och färger, eller bröst och kroppsvätskor – eller både och. I deras Tits ’n Ass undersöker de kroppsfixering, spår av människor och normer kring kroppar i det offentliga rummet. Textilierna är tänkta att fungera i offentliga sammanhang utifrån materialval, tjocklek, behandling och struktur.

Studion Oyyo, Lina Zedig och Marcus Åhrén hade en fin monter. (Foto Kurbits)
Studion Oyyo, Lina Zedig och Marcus Åhrén hade en fin monter. (Foto Kurbits)

Ny bekantskap i svenska Oyyo, vars mattor görs i Indien. Fin kvalitet och spännande mönster.

Och ytterligare nya mönster och nya görare - tadaaa! Här är Studio Murkla! Textil av hög klass. (Foto Kurbits)
Och ytterligare nya mönster och nya görare – tadaaa! Här är Studio Murkla! Textil av hög klass. (Foto Kurbits)

Jag träffade också på Hanna och Charlotte som precis dragit igång Studio Murkla – och med vilka mönster sen! Min bild ger inte rättvisa åt färgerna och nyanserna, återkommer till denna studio längre fram – massor av fler superfina mönster har de i rockärmen. Kolla in dem, det här kommer vi få se i produktion snart tror jag.

AnnaKlara Gleisners lampa December, från Carl Malmsten Furniture Fair. (Foto Kurbits)
AnnaKlara Gleisners lampa December, från Carl Malmsten Furniture Fair. (Foto Kurbits)

Jag pratade även med AnnaKlara Gleisner från Carl Malmsten, hon berättade om deras samarbete med ateljé Lyktan, där klassen fått en utmaning att arbeta med belysning och trä. AnnaKlaras lampa här heter December och är så fiffigt konstruerad att den ger som mest ljus när det är kallt = träets facetter krymper, och som minst när det är varmt = facetterna drar ihop sig. Smart tänkt och fint utfört!

Glad av Oona Hallikainens gula stol! Svårt att motstå gult. Från Turku universitet. (Foto Kurbits)
Glad av Oona Hallikainens gula stol! Svårt att motstå gult. Från Turku universitet. (Foto Kurbits)

Och så här lät det förresten i mångt och mycket i Greenhouse, Jens Peterson Bergers och Olov Ylinenpääs musikobjekt Ajna stod till besökarnas förfogande och numera är deras allkonstverk på turné i Ung Svensk Forms regi 2016.

En riktigt fin stund hade jag också i ryskt sällskap – projektet Naturalist flyttade in 18 ryska produktdesigners i en monter, och oj vad mycket spännande det fanns där. Framförallt är ju nävernörden i mig salig över Anastasiya Koshcheevas olika föremål – pallen i inläggets topp är hennes – liksom hennes burkar och lampor. Allt i näver, helt galet vad fint. (och här lite suddigt, jag blev så till mig att det var svårt att hålla kameran stadigt, eller vad vet jag) Hennes träburkar heter Tuesa och finns att se skarpa här. 

Anastasiya Koshcheeva uppdaterar näverburken med eleganta sömmar. Från sibirisk hantverkstradition till samtida design, elegant eller hur? (Foto Kurbits)
Anastasiya Koshcheeva uppdaterar näverburken med eleganta sömmar. Från sibirisk hantverkstradition till samtida design, elegant eller hur? (Foto Kurbits)

Och detta samarbete som Anastasiya Koshcheeva har med Olesya Ananyeva, keramik och vide – typiskt fint!

Från montern Naturalist, där 18 ryska produktformgivare fångat naturens former och material. Här keramik och vide av Olesya Ananyeva och Anastasiya Koshcheeva. (Foto Kurbits)
Från montern Naturalist, där 18 ryska produktformgivare fångat naturens former och material. Här keramik och vide av Olesya Ananyeva och Anastasiya Koshcheeva. (Foto Kurbits)
Sista nedslaget från min runda; polska Kosmos Project i samarbete med svenska Petra Lilja i en gemensam utställning visas här några delar. Slaviskt och skandinaviskt. (Foto Kurbits)
Sista nedslaget från min runda; polska Kosmos Project i samarbete med svenska Petra Lilja i en gemensam utställning visas här några delar. Slaviskt och skandinaviskt. (Foto Kurbits)

Polska Kosmos Project i samarbete med svenska designern Petra Lilja och curator Magdalena Poplawska, gemensamt har de gjort en utställning baserat på slaviska och skandinaviska rötter, likheter och gemensamma uttryck. Läs mer om hela utställningen, Irrational Times, här.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *