Därför är pussyhats gerillaslöjd

Jag har fått flera frågor på sistone om gerillaslöjd och pussyhats, ni vet, de rosa mössorna som många kvinnor börjat göra och bära i protest mot ojämlikhet. Kan man säga att pussyhats är ett uttryck för gerillaslöjd? Vad vill de berätta och på vilket sätt är det gerillaslöjd? Jag tänker att det absolut hänger ihop. Inte minst efter förra veckans fantastiska taggande på temat runt om i landet, mer om det här och nedan.

Pussyhats uppsatta inför Internationella kvinnodagen förra veckan, gjorda av Hedvig Wendelbo-Hansson, omskriven i en artikel i Helsingborgs Dagblad, se länk nedan. (Foto Niklas Gustavsson, hd.se)

Pussyhats uppsatta inför Internationella kvinnodagen förra veckan, gjorda av Hedvig Wendelbo-Hansson, omskriven i en artikel i Helsingborgs Dagblad, se länk ovan. (Foto Niklas Gustavsson, hd.se)

Begreppet Pussyhats är ju inte mer än ett par månader, men har på mycket kort tid ju kommit att bli en feministisk symbol för motstånd, mänskliga rättigheter, mod och jämlikhet. De rosa mössorna – musmössorna, som vi börjat benämna dem på svenska – uppkom i en garnbutik i Los Angeles efter att Donald Trump vunnit det amerikanska valet. Där på butikens virkkurs möttes  Jayna Zweiman och Krista Suh och kom att skapa musmössan som protest mot Trumps mycket nedvärderande citat om kvinnor och hur han  ”grab them by the pussy”.

Målet då i november, var att få ihop en miljon – eller iallafall ett hav av rosa – mössor till den traditionsenliga Womens march, som hålls 21 januari, dagen efter varje tillfälle en ny president svurit eden om presidentskap. Ett mönster skapades, uppmaningen att sticka, virka eller sy en rosa mössa till sig själv i demonstrationståget, eller till någon att bära om du själv inte kunde vara på plats spreds som en löpeld i hantverkscommunityn över hela världen under månaderna fram till invigningen.

Mönsterbeskrivningen på den rosa musmössan blev avgörande för att rörelsen skulle få sån stor spridning. Via nätet kunde världens alla slöjdare göra sin egen mössa. (Foto pussyhatproject.com)

Mönsterbeskrivningen på den rosa musmössan blev avgörande för att rörelsen skulle få sån stor spridning. Via nätet kunde världens alla slöjdare göra sin egen mössa. (Foto pussyhatproject.com)

En viktigt detalj i pussyhat-projektet är att de tidigt gjordes ett mönster på hur mössan skulle se ut, den kan virkas, stickas eller sys, men den har karaktäristiska öron och är rosa. Mössan ska också tillverkas av dig själv eller någon, den går alltså inte att köpa. Den globala hantverkscommunityn fick en utmaning av projektet – kan vi förse alla demonstranter med en mössa för att göra skillnad?  Initiativtagarna drunknade nästan i skickade mössor och kunde vid flera tillfällen innan marschen i januari ha utdelningar av mössor på offentliga platser i Washington.

Bild från det rosa havet, från Womens march, 21 januari i Washington. (Foto pussyhatproject.com)

Bild från det rosa havet, från Womens march, 21 januari i Washington. (Foto pussyhatproject.com)

Symbolvärdet i den hemsydda, hemstickade eller hemvirkade mössan blev på kort tid så starkt och fler och fler har under året kommit att använda mössan i ett bredare perspektiv, som uttryck för kampen om kvinnors rättigheter i hela världen. Under förra veckan var vi tusentals som samlades på olika ställen i landet för en gemensam flashmob, där återigen den rosa mössan kom att bli central.

Från förra veckans flashmob på Stockholms centralstation, där vi var tusentals som sjöng I Can't Keep Quiet i våra rosa mössor. (Foto Kurbits)

Från förra veckans flashmob på Stockholms centralstation, där vi var tusentals som sjöng I Can’t Keep Quiet i våra rosa mössor. (Foto Kurbits)

Tillsammans med Church of Stonewall sjöng vi Quiet, av gruppen Milk. Liknande manifestationer skedde på flera andra ställen i landet också.

Och är det då gerillaslöjd? I allra högsta grad, då gerillaslöjden enligt min definition är

en kreativ mix av hantverk som placeras i det offentliga rummet på ett icke-förstörande vis. Gerillaslöjden är kreativ i material och teknikanvändning, den innehåller något slags budskap och kommenterar samtida politiska eller samhälleliga händelser.

Genom att använda sig av den samtida symbolen, tillverka den, bära den själv och inte minst – ta sig an den i sitt eget taggande, ser jag att gerillaslöjden omfattar och involverar de rosa musmössorna. Landets gerillaslöjdare såg under förra veckans internationella kvinnodag till att statyer över landet fick mössor. Gerillaslöjdens inneboende manifestation med handarbete går hand i hand med projekt som pussyhats, där det är extra roligt att se att utövarna adderar detaljen att klä in eller lämna kvar den rosa symbolen i det offentliga rummet.

Gerillaslöjdare som låtit en kvinnostaty få en rosa musmössa för att uppmärksamma internationella kvinnodagen förra veckan. (Foto hämtat ur gruppen Gerillaslöjdare Unite!)

Gerillaslöjdare som låtit en kvinnostaty få en rosa musmössa för att uppmärksamma internationella kvinnodagen förra veckan. (Foto hämtat ur gruppen Gerillaslöjdare Unite!)

Och detta var också vi inbjudna till P5 Stockholm i söndags för att prata mer om, jag och Maria Yvell, som taggar under namnet Virka dygnet runt. Vi diskuterade gerillaslöjd och pussyhats som ett samtida gott exempel på möjligheten att påverka och förändra med hjälp av händerna. Lyssna på intervjun här:

Här är vi, framför Sveriges Radio, jag och till höger Maria Yvell. (Foto Maria Yvell)

Här är vi, framför Sveriges Radio, jag och till höger Maria Yvell. (Foto Maria Yvell)

Ytterligare ett exempel på en staty med mössa, hämtad ur facebookgruppen Gerillaslöjdare Unite! Gå gärna med i gruppen, här finns många fantastiska verk att ta del av!

Ytterligare ett exempel på en staty med mössa, hämtad ur facebookgruppen Gerillaslöjdare Unite! Gå gärna med i gruppen, här finns många fantastiska verk att ta del av!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...